Hopp til innhold

– Jeg er ganske modig når jeg først kommer igang

Ordfører Trude Drevland (H) fikk låne en elsykkel utstyrt med gopro-kamera. – Problemet med elsykkel er at man blir så ivrig, sier Drevland.

Trude Drevland

EL-LEVIL: Elsykkel er tingen, mener ordfører i Bergen, Trude Drevland (H). Hun trødde seg gjennom byen med litt ekstra dragkraft.

Foto: Naturvernforbundet

Elsykkelen får stadig mer oppmerksomhet og stiger i popularitet. El-entusiast Erlend Kristensen mener det er eneste realistiske løsningen for byer som vil få ned bilbruken.

Naturvernforbundet utstyrte ordfører Trude Drevland (H) med en elsykkel, med et goprokamera montert på styret. Ordføreren ble raskt begeistret for den batteridrevne sykkelen.

– Problemet er at man blir så ivrig fordi det går så mye fortere enn jeg hadde tenkt, sier Drevland.

Ivrig nok til at ordføreren glemmer at hun er fra Nord-Norge, og legger over til klingende bergensk mens hun tråkker rundt i sentrum.

– Halloien! Eg e å syklar! ler politikeren.

– Hei! Halloien! Der var det noen kjente vet du.

En ordfører bør kunne reglene for bysykling, men det innrømmer Drevland at hun av og til overser.

– En ordfører skal egentlig ikke ... Nå kjører over her selv om min mor har lært meg at jeg ikke skal det, sier ordføreren og skjener tvers over gata.

– Interessen har økt voldsomt

Flere byrådspolitikere har fått testet elsykkelen, for Bergen kommune er en av bedriftene som skal være med i et pilotprosjekt. Mennene bak prosjektet merker at interessen allerede er der.

– Interessen for elsykkel har økt noe fenomenalt denne høsten. Det er akkurat som om det har eksplodert, hevder Nils Tore Skogland, daglig leder i Naturvernforbundet i Hordaland.

Det merkes både på salget av elsykler i butikkene og på økningen i folk som vil prøvekjøre en elsykkel fra Naturvernforbundet.

Nettstedet Prøvekjøre.no inneholder sykkelruter, tips og erfaringer. Foreløpig bare for Bergen, men målet er å utvide nettstedet til å gjelde hele landet.

Blir ikke svett i dressen

Bergen kommune elsykler

POLITIKERE BAK RATTET: Frps Tor Woldseth måtte ta noen runder før balansen satt. Bergen kommune er en av bedriftene som skal prøve ut å komme seg til jobb på elsykkel.

Foto: Tim Christian Wassmo

Det er Naturvernforbundet som har tatt initiativ til tiltaket. De ønsker å få flest mulig over på tråsykkel, men innser at det er vanskelig å få folk til å tråkke for egen motor til jobb hver dag.

– Fordelen med elsykkel er at du blir ikke svett og slipper å dusje når du kommer på jobb. Du kan sykle i dressen og blir ikke svett og krøllete i skjorta, sier Skogland.

– Du får fortsatt rørt litt på deg, men de fleste som tester elsyklene syns det er gøy å suse opp motbakkene i stedet for å trø tungt.

Selv på regnværsdager kan elsykkelen være like godt som bil, hevd

er Skogland. Med mindre behov for muskelkraft og mindre svette, blir det heller ikke like klamt under regntøyet.

Alternativet til buss og bil har slått an sier Skogland.

– Det virker som det er en bevegelse nå som går mot mer bærekraftige og enkle transportløsninger enn bare å kjøre bil.

– Elsykkel er tingen

Trude Drevland sykler i drakt og skjørt, og med ordførerkjedet godt synlig.

– Dette er fantastisk behagelig, sykkelen gir akkurat den hjelpen jeg trenger! skryter Trude Drevland.

Trude Drevland elsykler

ELSYKLER: Naturverner Nils Tore Skogland ble med ordfører Trude Drevland på en tur gjennom Bergen sentrum.

Foto: Naturvernforbundet Hordaland

Hun er en av innbyggerne som har sett fordelen med å være bilfri.

– Jeg solgte bilen min for to år siden, og har ikke angret et sekund. Nå tar jeg bare kollektivtransport, sier Drevland.

Selv om veien fra huset hennes til Bergen rådhus, som begge ligger i Bergen sentrum, er nokså kort.

– Jeg tror at dette med elsykkel kan være framtida. Når jeg har fått vendt meg til dette tror jeg det blir tingen altså.