«Kling!» Det smeller i metall når den solide vedskien treffer lasteplanet på bilen.
Måten vedskien havner der er enda mer imponerende. Trebåtbygger Peter Helland-Hansen fra Øystese har festet en løpestreng 60 meter oppe i fjellskråningen. Der har han hogget materialer til sine to nyeste båtprosjekter.
Med millimeterpresisjon får han på sekunder fraktet veden fra toppen av fjellskråningen og trygt ned i kjøretøyet.
Bygger kirkebåt
Peter Helland-Hansen (49) har på to tiår vært med å bygge nærmere hundre klinkede småbåter og stått for restaurering av like mange ved Hardanger Fartøyvernsenter i Norheimsund.
– På de gamle Hardangerbåtene er det vanlig å bruke røtter som innved. Vi er i gang med byggenummer 99, som er en Hardangerfæring. Vi håper også å bygge en kyrkjebåt, som blir tiæring nummer 100, i løpet av vinteren, forteller Helland-Hansen til NRK.
LES OGSÅ:
Forsker på trebåter
Peter Helland-Hansen har tatt mål av seg å samle dokumentasjon om lokale båtbyggertradisjoner for kommende generasjoner.
I fjor ga han ut boken «Strandebarmaren – småbåtbygging i Hardanger» som inneholder ekspertintervjuer, detaljbilder, historiske tilbakeblikk og arbeidstegninger.
LES OGSÅ:
– Jeg har alltid likt å arbeide med hendene og syns båtbyggerfaget er et utrolig kjekt og utfordrende. Vi har en utrolig flott arv å bringe videre til nye generasjoner. Jeg har ikke angret en dag på det yrkesvalget, har Peter Helland-Hansen tidligere uttalt til Fanaposten.
Onsdag, torsdag og fredag denne uken er 30 deltakere fra inn- og utland i Norheimsund på maritimt verktøyseminar. Her skal de felle store trær og lære seg å kviste barke, grave frem røtter og sage båtmaterialer.
LES OGSÅ: