Hopp til innhold

– Vi ville klart å bygge en tett nok tunnel

Bybanen over Bryggen er ikke den eneste sikre løsningen, sier geolog.

Bybanen Dreggsallmenningen

DREGGSALLMENNINGEN: Slik kan det se ut dersom Bybanen med kjøreledninger blir lagt over Bryggen og forbi Dreggsallmenningen i Bergen sentrum.

Foto: Bergen kommune

Frode Arnesen geolog Multiconsult

VILLE KLART Å BYGGE TUNNEL: Det er mer risikabelt å bygge tunnel, men fullt mulig, mener geolog Frode Arnesen i Multiconsult.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Høyre-topp Dag Skansen sa i går at Bybanen over Bryggen er den eneste sikre løsningen når traseen til Åsane skal fastlegges. I kveld møtes Høyre i Bergen for å bestemme seg for hvilken trasé de skal stemme for når saken skal opp i bystyret.

Debatten kan bli knallhard.

Gruppeleder Skansens partikollega Peter Christian Frølich har punget ut 18.000 kroner for å få laget en tegning som han vil bruke til å tale Skansen midt imot. Nå møter gruppelederen motbør også hos geologene.

– Vi ville klart å bygge en tett nok tunnel, sier geolog Frode Arnesen i Multiconsult.

– Vi har god oversikt

Han mener i tillegg det er fullt mulig å eliminere risikoen for at grunnvannet synker ved tunnelbygging under Bergen sentrum, og mener dermed at politikerne fritt kan velge tunnel gjennom sentrum, gitt at de vil ta ekstrakostnadene det medfører.

Arnesen viser til at lignende prosjekter har vært gjennomført uten store problemer andre steder.

– Det er jo mange middelalderbyer der man har bygd tunnel under dei historiske delene, Amsterdam og Gøteborg for å nevne noen, sier Arnesen i Multiconsult, som gjorde grunnundersøkelser før første byggetrinn av Bybanen. Selskapet har drevet samme type kartlegginger i Bergen siden 70-tallet.

– Vil koste mye

Selv om tunnelbyggingen er mulig å gjennomføre, legger ikke Arnesen skjul på at det er en omfattende prosess. Og at det vil koste om man ønsker å luke bort risiko.

– Vi har god oversikt, men det skal mye til for å finne frem til de rette kravene. Det har vist seg før at man har gjort tabber ved å stille for svake krav til tetthet. Gjennom de aktuelle områdene i Vågsbunnen kan det nok dreie seg om tigangen av hva det normalt vil koste å bygge tunnel, sier geologen.

Større risiko for å endre grunnvannsnivået

I utredningene til det konkurrerende selskapet Norconsult blir det slått fast at det er større risiko for å endre nivået til grunnvannet ved å bygge tunnel under Vågsbunnen.

Men selv om skadene potensielt kan bli omfattende, er konklusjonen deres at sjansen for skader er liten.