Hopp til innhold

Vil forlenge Fløyfjellstunnelen til Eidsvåg for å lage plass til Bybanen

Her er forslaget som Byluftlisten mener er mye bedre enn alle andre. – Det er bare det at politikerne ikke har fått øynene opp for det ennå, sier bystyrerepresentant Endre Tvinnereim.

Kan bli jokeren i bybanedebatten

UKJENT ALTERNATIV: Byluftlistens bystyrerepresentant, Endre Tvinnereim, mener forlengelse av Fløyfjellstunnelen til Eidsvåg og bybanespor gjennom Sandviken er den beste løsningen.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Tenk deg at du kjører bil fra Bergen sentrum mot Åsane. Turen går nordover gjennom Fløifjellstunnnelen, men du kjører først ut i friluft når du er i Eidsvåg. Ikke i Sandviken. Samtidig suser bybanen avgårde til Åsane på dagens motorvei i Ytre Sandviken.

Forslaget for den midterste av de tre delstrekningene på veg mot Åsane, har tidligere blitt avskrevet. Men etter at Statens Vegvesen anbefalte alternativet har flere nå fattet interesse.

Byluftlisten helfrelst

Den som stiller seg tydeligst bak forslaget er Byluftlistens representant i Bergen bystyre.

– Her har vi et kjempeflott alternativ som rager et hode høyere enn alle de andre. Det er bare det at politikerne ikke har fått øynene opp for det ennå, mener Endre Tvinnereim.

(Saken fortsetter under bildet)

Forlenge Fløifjellstunnelen
Foto: Norconsult

Tvinnereim mener det er få ulemper med alternativet.

– Først og fremst er det kjempebra for byutviklingen, det gir en veldig god reisetid og bybanestoppene ligger veldig bra til, mener han. Tvinnereim er helfrelst og elsker alternativet. Han mener forslaget også gir en veldig god løsning for syklister.

Ap: – Kan bli flertall for dette

Etter hvert har også flere av de store partiene snust på forslaget.

– Alternativet med lang tunell er ikke på noen måte lagt død, sier Dag Skansen i Høyre. Han er positiv til å skåne Ytre Sandviken for dagens biltrafikk. Ved å forlenge Fløifjellstunnelen blir 50 000 biler hver eneste dag fjernet fra området.

– hvis vi vil gjøre dette for Sandviken, så har vi bare denne muligheten, sier Skansen, som samtidig innser at det vil bli vanskelig:

– Det er en veldig komplisert sak teknisk, prismessig og fremdriftsmessig, sier han.

Når det gjelder pris, er dette alternativet desidert mest kostbart.

Arbeiderpartiet Harald Schelderup mener alternativet vil bedre miljøet i bydelen betraktelig.

Filip Rygg

- KAN VÆRE UHELDIG: Byråd for byutvikling, Filip Rygg, advarer mot å ta valg som forsinker utbyggingen av bybanen.

Foto: NRK

– Sandviken vil jo få et langt, langt bedre bomiljø, ja, de kan begynne å puste igjen. Dette alternativet har nok vunnet flere tilhengere i det siste, og jeg utelukker ikke at det faktisk kan bli et flertall i bystyret for dette, sier Schelderup.

– Vi må ikke ta et usikkert valg

Tidligere har byråd for byutvikling, Filip Rygg, gått langt i å avvise alternativet om å forlenge Fløifjellstunnelen. Han advarer mot valg som kan forsinke fremdriften av videre utbygging av bybanen mot Åsane.

– Det kan absolutt være uheldig. Nå er det ikke slik at vi skal skynde oss så mye at vi ikke får de beste løsningene. Men vi må prøve alt vi kan for å få til en kontinuerlig bygging av bybanen. Vi må ta en beslutning om traséen som ikke har store usikkerhetsmomenter ved seg, for eksempel på tid og kostnader, mener Rygg.

Tirsdag skal bystyregruppen til Høyre ta stilling til traséspørsmålet. Torsdag er det representantskapet i Arbeiderpartiet sin tur. Etter alt å dømme legger byrådet frem sin innstilling i desember.