Hopp til innhold

– Feil å kritisere oss for å være kommersielle

Teatersjefen reagerer på kritikken mot Vennebyen-teateret i Bergen.

Vennebyen Jørn Kvist

VENNEBYEN-TEATER: Jørn Kvist og Fyllingsdalen Teater setter opp Vennebyen til høsten. – Vi har kunstnerisk råderett over oppsetningen, sier han om kritikken.

Foto: Creacon / NRK

Linda Vabø

MERKEVARE: Linda Vabø i Creacon legger ikke skjul på at de ser på teaterstykket som merkevarebygging for Vennebyen.

Foto: Britt Kristin Ese / NRK

– Det er åpenbart viktig å sette søkelyset på kjøpepress mot barn og kommersielle aktørers rolle. Men vi er en liten fisk i vannet som først og fremst har et sterkt ønske om å skape en god barneteaterforestilling, sier Jørn Kvist, leder ved Fyllingsdalen Teater.

Tidligere denne uken fortalte NRK at Vennebyen nå går til teaterscenen. Først ut er Fyllingsdalen Teater, før andre deler av landet kan få besøk av oppsetningen neste år.

– For det første håper vi jo det skal bli en god opplevelse for barn og foreldre i målgruppen vår, og for det andre så håper vi jo for egen del at vi kan bygge merkevaren videre, sa Linda Vabø i Creacon, som står bak Vennebyen.

Teatersamarbeidet ble møtt med skepsis av blant andre forskningsleder Mari Rysst ved Statens institutt for forbruksforskning.

– Hvis det er en tanke om å øke sin kommersielle gevinst gjennom dette samarbeidet, så ville jeg vel kanskje tenkt meg om to ganger, sa hun.

– Får kunstnerisk råderett

Teatersjef Kvist føler kritikken feilaktig rammer Fyllingsdalen Teater. Han sier de har kunstnerisk råderett over Vennebyen-oppsetningen.

– Vi opplever at Creacon gir oss nødvendig spillerom, sier Kvist.

Han sier de som alle andre private aktører har et behov for å tiltrekke seg publikum, men mener det blir feil å kritisere Fyllingsdalen Teater for kommersialisme all den tid det ikke tas ut personlig utbytte av eventuelt overskudd.

– Enhver krone tjent går til å styrke barn og unges scenekunsttilbud i Bergen og omegn, sier Kvist.

Han legger til at kommunen, som gir teateret 100.000 kroner i årlig støtte, har bedt dem velge oppsetninger som gjør «at de fortsatt kan fylle salene».

– Blir ikke en markedsplass for Vennebyen

Kvist mener Den Nationale Scene, som årlig mottar over 100 millioner kroner i statsstøtte, burde være mer forpliktet enn de mindre aktørene til å sette opp ukjente stykker.

Spørsmålet er om ikke det er DNS som skal være den nyskapende bjellesauen.

Jørn Kvist, leder for Fyllingsdalen Teater

Han viser til at DNS i fjor satte opp Pippi Langstrømpe, mens det ukjente stykket om romjenten Katitzi gikk på Fyllingsdalen Teater.

– Vi merker godt når statsfinansierte institusjoner som DNS drar på med en klar kommersiell profil. Det er også med på å farge vårt repertoar. Spørsmålet er om ikke det er DNS som skal være den nyskapende bjellesauen, de får jo betalt for det, sier Kvist.

Teatersjefen medgir at de under Vennebyen-oppsetningen vil selge Vennebyen-produkter på teateret, men sier det gjøres på en begrenset og lite påtrengende måte.

– Det vil ikke bli aktuelt å bruke teateret som en markedsplass for Vennebyen- produkter, sier han.