– Vi har prosedyrer som skal være fulgt av våre underleverandører. Det går på kvalitet på materiellet, forsikringer, tillatelser og at alt skal være i overrensstemmelse med loven. Alt skal ha vært i orden her, sier, sier finansdirektør Jens Lund i DSV til NRK-
Kort tid etter blir det kjent at politiet har siktet den polske sjåføren av vogntoget. Vogntoget eies av en av DSVs underleverandøren. Etter avhør av flere vitner kommer det frem at traileren skal ha hatt problem lenge før tunnelbrannen. Blant annet med røyk fra kjøretøyet.
– Føreren blir siktet for å ha ført et kjøretøy han visste ikke var i forsvarlig stand, sier etterforskningsleder Per Tomas Klingenberg til NRK.no.
Utskrevet fra sykehus
Den polske sjåføren ble onsdag utskrevet fra Haukeland universitetssykehus. Han ble først avhørt av politiet på stedet umiddelbart etter ulykken og forklarte seg onsdag på nytt for politiet i Bergen.
Helse Bergen opplyser at sjåføren foreløpig ikke ønsker å snakke med pressen.
LES OGSÅ:
Hadde ikke last om bord
DSV har daglig 17.000 kjøretøyer på veiene rundt om i Europa. Svært mange av disse er innleide selskaper og vogntog, noe som var tilfellet med vogntoget som eksploderte og brant opp inne i Gudvangatunnelen mandag.
Vogntoget hadde til alt hell ikke last om bord da det tok fyr.
– Brann i en leverandørs bil er både alvorlig og usedvanlig, men det kan ikke relateres direkte til oss. Likevel er vi veldig spent på hva Havarikommisjonen konkluderer med, sier Lund.
Vil ikke spekulere
Han forteller at DSV har utlevert all forespurt dokumentasjon til politiet og er innstilt på å bidra så godt som mulig i den videre etterforskningen.
Lund vil foreløpig ikke spekulere i om ulykken får konsekvenser for DSVs videre samarbeid med den aktuelle underleverandøren, som Lund for øvrig nekter å gi noen opplysninger om.
– Kan ha vært hendelig uhell
– Hvis det er materiellet selv som har forårsaket ulykken, og det har vært gjort nødvendig vedlikehold, er dette kanskje ikke mer enn et hendelig uhell. Skulle Havarikommisjonens rapport vise at underleverandøren kan lastes, vil det selvsagt påvirke vårt forhold til ham, sier Lund.
LES OGSÅ:
|