Hopp til innhold

Omstridt kunstverk kan bli suvenirer og trekkplaster

KVAM (NRK): På tirsdag ble et av Norges mest omtalte kunstprosjekter fjernet fra sentrum av Kvam. Nå skal all oppmerksomheten rundt verket bli brukt til å skape blest om Gudbrandsdalsbygda.

UTSTILLING: En miniatyrutgave av det omstridte kunstverket sammen med siste ukes medieomtale har fått en sentral plass på det lokale vertshuset i Kvam.

De siste ukene har debatten om hva som kan kalles kunst rast etter at et halvferdig kunstverk i Kvam ble til en nasjonal nyhetssak.

Mange i bygda var frustrerte og sinte, og kunstverket ble etter hvert tatt ned. Men nå vil en gruppe lokale handelsfolk ha det opp igjen. De har sett at oppmerksomheten kan brukes til noe positivt for det lille tettstedet.

– Nå skal vi gi kunstneren en mulighet til å fullføre verket, og så inviterer vi hele den norske befolkning til Kvam for å se på Norges mest omtalte kunstverk, sier lokal kjøpmann Ole Kristian Rudland.

Vil ha kunstverk på Kvam

POTENSIAL: De lokale herrene Bjarne Weikle (t.v.) og Ole Kristian Rugland i Kvam har sett at all oppmerksomheten kan sette Kvam på kartet.

Foto: Arne Sørenes / NRK

Satser på miniatyrkunst

I utgangspunktet bruker ikke en gammel møkkaspreder, en stor stein og en lang stokk å utløse de aller sterkeste følelsene hos folk.

Men – da de tre ovennevnte ingrediensene ble plassert på nedsiden av gamle E6 i Kvam sentrum og presentert som et offentlig kunstverk til 400.000 kroner, da eksploderte det i den ellers så rolige Gudbrandsdalsbygda.

Kunstnerne, en gruppe arkitekter som kaller seg FFB, ble beskyldt for å ha rasket sammen kunstverket under en fyllefest over flere dager. Bygdefolket samlet seg og det haglet med harde beskyldninger både mot de ansvarlige og mot kunstverket.

Og da dukket selvfølgelig et samlet norsk pressekorps opp i et antall man tidligere bare hadde sett under de alvorlige flommene tettstedet har opplevd de siste årene.

Kunstverk på Kvam

PROVOSERT: Slik så det ut, kunstverket, før det tirsdag denne uka ble fjernet fra plassen i Kvam sentrum.

Foto: Terje Hong / NRK

Krever samspill

Gaute Brochmann

KOMMUNIKASJON: Gaute Brochmann sier dialog med folk er viktig når det gjelder kunst i det offentlige rom.

Foto: Arne Sørenes / NRK
Joar Nango

SELVKRITIKK: Joar Nango sier de kunne vært flinkere til å involvere lokalbefolkningen.

Foto: Rune N. Andreassen / NRK

Noe hadde åpenbart gått galt i Kvam.

Gaute Brochmann som er redaktør av nettstedet billedkunst.no, har en teori. Han tviler på om så krevende kunst, som det som ble satt opp i Kvam, overhodet kan fungere i offentlige rom.

– Det skal ganske mye til for å gjenkjenne dette som kunst, og vanligvis har FFB vært flinke til å gå i dialog med lokalbefolkningen og hjulpet dem til å skjønne det de lager. Akkurat her virker det som de har brukt litt lite krefter på det, og da blir det en krasj, sier Brochmann.

Og han får delvis støtte fra en av kunstnerne selv, Joar Nango.

– Jeg kan godt ta litt selvkritikk på at prosjektet kanskje har vært litt dårlig kommunisert fra et organisatorisk hold, men da er det viktig å huske på at vi er flere som er involvert i prosjektet, sier han.

Men nå kan det altså ende med en lykkelig løsning i Kvam likevel, takket være et par kreative karer med potensielt god teft for hvordan de skal få flere besøkende til bygda.

– Kanskje vi kan masseprodusere denne miniatyrutgaven av kunstverket som suvenir, avslutter Ole Kristian Rugland.

Kunst i Kvam

SUVENIRER? Ei dynamittkasse fylt til randen med klipp fra den siste ukas medieomtale og en sjøllagd miniatyrutgave av kunstverket bestående av en stein, en møkkaspreder og en stokk, viser hva som bor i kvamværene.

Foto: Arne Sørenes / NRK