Dovrebanen er stengt i helga på grunn av arbeider med jernbanen og ny E6. Men NSB har valgt å ikke sette opp buss for tog på den 150 km lange strekningen mellom Lillehammer og Dombås.
– Mange vil ikke kjøre buss over en så lang strekning, sier Gina Scholz, pressevakt i NSB.
Opprørte passasjerer har kontaktet NRK fordi NSB ikke har satt opp alternativ transport gjennom Gudbrandsdalen for tog. Buss er ikke et tilbud denne helga. Scholz forklarer at den lange turen er slitsom på buss.
Må kjøre bil eller ta fly
Folk som i helga skulle reise for eksempel mellom Ålesund og Østlandet, måtte denne gangen kjøre bil eller ta fly.
– Vi har informert om dette i godt tid i forveien, og det har ikke vært mulig å kjøpe billetter av NSB på denne strekningen. Dette er en totalvurdering av logistikk, reisetiden, ubehaget for kundene og hvor mange som benytter seg av tilbudet, sier Scholz.
Leder i Jernbaneforum Dovrebanen/Raumabanen, Ivar Odnes, reagerer på at Gudbrandsdalen var uten offentlig transport i helga.
– Det er jo nesten så jeg ikke kan tro det. Her må jo passasjerene selv ta det valget om de føler et ubehag med å kjøre buss. NSB har et samfunnsoppdrag og leverer kollektivtransport, og selv om det er planlagt stopp så må de også sørge for at det er alternativ transport som bringer passasjerene videre.
Hva mener du NSB burde ha gjort?
– Det er helt klart at her har NSB et ansvar for å sørge for å ha sikker framkomst for sine passasjerer, sier Odnes.
Vil kontakte NSB
Han synes det er en merkelig påstand fra NSB at den 150 kilometer lange strekningen er for ubehagelig å kjøre med buss.
– Det er av stor betydning at de har et alternativt reisetilbud på en så viktig banestrekning som ligger midt mellom Oslo og Trondheim, mener Odnes.
Han vil nå ta kontakt med NSB på vegne av Jernbaneforum og i sin posisjon som fungerende fylkesordfører i Oppland.
– Jeg vil sikre meg om at dette er et engangstilfelle. Vi kan ikke akseptere at det blir tatt slike valg fra NSB sin side. Her er det passasjerer som skal fram og vi trenger å ha en sikker avvikling av faste ruter, sier Odnes.
Les også: