2014 var året elbil-salget tok av. 12,5 prosent av alle nye solgte biler i Norge i fjor var elektriske, det er mer enn dobbelt så mange som året før.
Men det er store forskjeller på fylkene.
Flest nye elbiler er det i Hordaland og i Oslo-området. Færrest i Finnmark, Troms, Hedmark og Oppland, viser tall NRK har fått fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
– Rekkeviddeangst er utbredt
Lederen i Mjøsen og omegn elbilforening, Eivind Falk, har fulgt elbil-markedet i flere år. Også i hans distrikt, Hedmark og Oppland, er det nå flere enn før som kjøper elektrisk, men i forhold til andre fylker likevel få.
– Det er vanskelig å si hvorfor det er slik, men en utfordring i vår kant av landet er lange avstander. Rekkeviddeangst er nok utbredt, sier Falk.
Han mener det er altfor få ladestasjoner.
– Det kan være en utfordring å komme seg til Oslo fra Lillehammer, hvor jeg bor. Det går for tregt med utbyggingen av hurtigladestasjoner ved de store hovedveiene, sier han.
De fleste elbilmodeller i dag har en kjørelengde på 100 til 200 kilometer. Kjørelengden reduseres også kraftig når det er kaldt om vinteren, som det ofte er på det indre Østlandet. I kuldeperioden rundt jul opplevde Falk at rekkevidden nesten ble halvert.
– Men rekkevidden på nye biler blir stadig bedre, sier elbilentustiasten, som også er Høyre-politiker i Lillehammer.
- Les også: Trebarnsfar Ole Jørgen valgte elbil
– Folk regner på fordelene
Myndighetene har et mål om at flere skal kjøre elektriske nullutslippsbiler, og eierne av elbiler har en rekke fordeler:
- De slipper å betale engangsavgift og moms ved kjøp av ny bil.
- De får redusert årsavgift.
- De parkerer gratis på kommunale parkeringsplasser.
- De slipper bompenger.
- De kan kjøre i kollektivfeltene.
Redaktøren i bilmagasinet Bil, Øivind Skar, mener folk regner på hva de sparer på dette, og kjøper bil der etter. Det er først og fremst folk i storbyene som har fordelene.
– Der det er mye å hente på disse incentivene, er det mange elbiler. I Oslo har elbileierne den store fordelen at de kan kjøre i kollektivfelt og parkere gratis i en by hvor det er dyrt å parkere. På Vestlandet er det en del dyre bruer og tunneler.
Han tror skjevheten vil endre seg etter hvert, og at ladbare hybridbiler, som går på både strøm og bensin, kan bli stort over hele landet.
– Jeg er sikker på det snart kommer incentiver også for ladbare hybridbiler. Slike biler vil i større grad selge i hele landet, fordi det ikke er noen rekkeviddeproblemer, sier Skar.
Åtte prosent av bilene som ble solgt i Norge var hybridbiler, viser tallene fra Opplysningsrådet fra veitrafikken.
- Les også: – Elbilstøtten er galskapspolitikk
- Les også: – Elbil-subsidiene er dyre, men de virker
- Innslag i Østnytt 14.04.2014: