Den aller første butikken ble onsdag åpnet på Røyslimoen i Lillehammer i Oppland. Til stede for å klippe snora var en fornøyd toppsjef Ole Robert Reitan.
– For å være helt ærlig, så har vi historisk sett ikke bygd særlig pene bygg. Hvis vi nå kan klare å lage et lokale som både er effektivt å bygge, effektivt å drive i og i tillegg ser ordentlig ut, så har vi lykkes, sier Reitan til NRK.
Rema 1000-sjefen mener at en dagligvarebutikk ideelt sett burde være pen.
– Operaen besøker du kanskje to ganger i løpet av livet, og er du heldig så får du besøkt biblioteket i Alexandria én gang. Men dagligvarebutikken er du jo på mange ganger i uka, så den bør jo helst være fin, sier Reitan.
Fire ulike butikkfasader
Matvarekjeden har også tidligere samarbeidet med Snøhetta, da de bygget på Kroppanmarka i Trondheim i 2013. De nye standardbutikkene bygger delvis på dette arbeidet, opplyser daglig leder Tonje Frydenlund i Snøhetta Oslo AS.
– Snøhetta jobber ikke bare med signalbygg eller spektakulære kulturbygg. Vi har et utrolig stort spekter av prosjekter. Vi synes det er svært meningsfullt å jobbe med arkitektur der hvor folk flest ferdes, sånn at vi kan innføre god arkitektur og gjennomtenkte løsninger i de daglige omgivelsene til folk, sier Frydenlund.
Arkitektselskapet har utviklet designmanual med fire ulike fasadeløsninger alt etter hvor i landet matbutikkene skal plasseres.
– I vårt forslag, har vi utviklet fire ulike fasadeløsninger for inngangspartiet, som skal styres i forhold til hvor butikkene er i landet og hva slags type omgivelser de er i, sier Frydenlund.
Rema 1000 beskriver selv de fire ulike fasadene slik:
«LAND skal være inspirert av kornaks som vaier i vinden, FJELL skal gi assosiasjoner til høye topper og dype daler, FJORD skal være inspirert av bølger og sjø og BY er inspirert av kvadraturen.»
– Miljøvennlig og funksjonelt
Det nye bygget inneholder flere miljøvennlige og energieffektive løsninger, ifølge daligvarekjeden selv. Blant annet er lokalene utstyrt med LED-belysning som skal gi bedre lys og en strømbesparelse på 40 prosent.
Taket er kledd med et belegg som heter Noxite, som blant annet skal bryte ned helseskadelige NOx-gasser i luften til ufarlig nitrat. Taket er også klargjort for ettermontering av solcellepaneler.
Som isolasjon i veggene benyttes det steinullfylte sandwichelementer som skal være miljøvennlige, energieffektive og resirkulerbare.
Butikken har også fått redusert takhøyde, noe som skal føre til 20 prosent lavere driftskostnader for oppvarming og nedkjøling av lokalet.