El-jernbane kan spare millioner

Skognæringa i Innlandet taper millioner på å sende tømmer på dieseltog. Nå åpner Høyre for elektrifisering av Røros- og Solørbanen.

Tømmertog på Solørbana lastes opp i Elverum
Foto: Halvor Mykleby / NRK
Tom Haakenstad
Journalist
Bylinebilde Knut Røsrud
Journalist

Skogbruket i Norge, og Innlandet spesielt, er helt avhengig av å sende tømmer til Sverige, etter at papirfabrikkene i Norge har blitt lagt ned.

– Avgjørende for skogbruket

Eksporten har økt, sier det svenske gigantselskapet Stora Enso sin daglige leder i Norge, Arne Ivar Ødegård.

– Det er helt avgjørende for skogbruket i området her. Vi har tredobla vårt kjøp i Hedmark og Oppland. Og uten transporten til Sverige hadde det vært smalhans for skogbruket i Norge, og spesielt i Østerdalen og Gudbrandsdalen, sier Ødegård.

Etter nedlegginga av papirfabrikker i Norge går stadig mer tømmer til Sverige. Transporten går med enorme tømmertog, ikke minst på dieselbanene Røros- og Solørbanen.

Millioner i forskjell

Men dieseltog er langt mere kostnadskrevende enn elektrifiserte jernbaner. Skogbruket hadde spart millioner av kroner dersom myndighetene hadde elektrifisert Røros- og Solørbanen. Det er penger som kan bety forskjell på lønnsom og ulønnsom både for tømmerselger og -kjøper.

– Det koster roughly mellom ti og femten kroner mer kubikken å kjøre diesel. Spør du en skogeier så vil du høre at det er ganske avgjørende for hans økonomi, og det er jo penger vi kunne vært interessert i å dele, sier Ødegård i Stora Enso.

Høyre på tømmerterminalen

Høyre på besøk på tømmerterminalen i Elverum. Fra venstre 2.kandidat i Hedmark Rangdi W Krogstad, Stortingsrepresentant Ingjerd Schou, Stortingsrepresentant Gunnar A. Gundersen, ordfører i Elverum Erik Hanstad og daglig leder i Stora Enso Norge AS, Arne Ivar Ødegård

Foto: Halvor Mykleby / NRK

Høyre vil lage elektrifiseringsplan

I dag besøkte Høyre-representantene Gunnar Gundersen og Ingjerd Schou tømmerterminalen i Elverum. Der åpnet de for at en ny regjering vil elektrifisere dieseltogstrekningene i Hedmark, men de lover det ikke.

– Vi vil sette i gang en handlingsplan for å få elektrifisert Solør- og Rørosbanen. Med den volumøkningen av tømmer som er på de banene, så er også banens funksjon kommet i et nytt lys, sier den lokale Stortingsrepresentanten for Høyre, Gundersen.

– Det er hensiktsmessig for det lokale næringslivet å få tømmeret raskt og godt fram. Det ligger penger i det å få rask og god fremdrift av tømmeret, men vi kan ikke love at det vil bli elektrifisering med en ny regjering, sier Ingjerd Schou.

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND