NRK Meny
Normal

Dieselavgift gjør noen kilometer E6 over 10 millioner dyrere

Det blir dyrere å bygge veger og jernbane fordi regjeringa har økt dieselavgifta. Bare i Gudbrandsdalen blir noen kilometer ny E6 10 millioner kroner dyrere.

Det blir dyrere å bygge veger og jernbane fordi regjeringen har økt dieselavgiften. Noen få kilometer av den nye E6 i Gudbrandsdalen blir nå 10 millioner kroner dyrere.

Kostbare anleggsmaskiner

På nye E6 i Gudbrandsdal er det nå mellom 90 og 100 anleggsmaskiner. Maskinene sluker diesel.

– Bulldoseren veier 110 tonn, og den bruker ca 120 liter med diesel i timen ved normal drift, forteller maskinfører Tore Holmen.

Høyre- og Fremskrittspartiregjeringen har økt avgiftene på diesel med totalt over 80 øre literen. Det gjør at ny E6 i Midt-Gudbrandsdalen blir flere millioner kroner dyrere.

– Vi forbruker circa 10-15.000 liter diesel hver dag. For oss vil det utgjøre 2,5 million kroner per år, sier byggeleder Roger Jenshus i Statens vegvesen.

Og den økningen må bilistene betale, enten med bompenger eller over skatteseddelen.

De 10 millionene utgjør riktignok en liten del av vegprosjektet som totalt koster 1,47 milliarder kroner.

Les også:

Hard kritikk mot regjeringa

At en borgerlig regjering øker drivstoffavgiftene såpass mye både overrasker og sjokkerer landets maskinentreprenører.

– Jeg synes det er overraskende at en Høyre-FrP-regjering øker avgiftene på denne måten. De gir med den ene hånda ved at de øker bevilgninga på veg og jernbane, og samtidig øker de avgiftsnivået. Det blir rett og slett mindre veg for pengene, mener direktør for Maskinentreprenørenes forbund, Trond Johannesen.

Hoksrud

Bård Hoksrud (FrP)

Foto: Åserud, Lise / Scanpix

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud svarer slik på kritikken:

– Dette er del av et forlik. Regjeringa har lagt opp til flere nye tiltak ved å bygge ut lengre og mer helhetlig. Vi er i gang med et statlig selskap og på den måten få ned renteutgiftene. Så totalt sett skal vi jobbe for at det blir billigere å bygge ut mer veg i Norge enn det det er i dag, sier Hoksrud.

Men maskinentreprenørene håper regjeringa snur.

– Mitt budskap til Bård Hoksrud er at de tenker gjennom denne saken en gang til, sier Johannesen.