Ekstern bidragsyter
Oppdatert 18. aug. 2016 kl. 11:04
Vi har økt læringspresset i skolen. Det betaler barna prisen for.
Mobbing i skolen vil forekomme så lenge vi har skoler. Ny innsikt gir oss bedre muligheter for å bekjempe mobbing, men en «alarmknapp» er neppe noen god løsning.
Fordi Norge vil ha bedre tall på PISA-målingene må barnehagebarn utsettes for snusfornuftige læringsmål. Det ignorerer barndommens egenart.
Bruken av nettbrett i barnehagen får kritikk. Brukt på riktig måte kan det være både stimulerende og utviklende, men ikke til erstatning for bøker og aktiv lek.
Vi bør være forsiktige med å romantisere det innadvendte – særlig det stille barnet.
Utviklingen i barnehagemarkedet er urovekkende. Hva kan vi gjøre for å få mer barnevennlige privatbarnehager?
Finske skoler har tilsynelatende noe å lære alle politikere. Men vi må våge å innse at det ikke er timetall, lærerens utdannelse eller antall prøver som er avgjørende - det viktigste er samfunnet skolen er en del av.
Det er synd at karakterdebatten skal begrense seg til å skyte på Høyres ambisjon om å starte formell rangering enda tidligere. Argumentene som fremføres gjelder nemlig også for karakterer på ungdomstrinnet.