Hopp til innhold

Vil tjene på Goliat

Reiselivet vil trekke store veksler på oljeindustrien i nord, mener NHO Reiseliv.

Boreriggen Polar Pioneer
Foto: Hansen, Helge / SCANPIX

Torsdag ble det kjent at Eni Norge vil utrede ilandføring av Goliat-oljen til Sarnes- og Kåfjordområdet i Nordkapp. Kommunen trenger oljesmurt vekst, mener varaordføreren.

- For oss vil det bety arbeidsplasser, aktivitet og tilflytting. Det er det viktigste av alt vi holder på med og alt vi gjør framover; skape ny aktivitet, optimisme og en tro på framtida i Finnmark og her i Nordkapp kommune, sier Tore Fosse fra SV.

- Levedyktig samfunn

Etter oljefunnet på Nuculafeltet fire og ei halv mil nord for Nordkapp-platået, har Eni begynt å vurdere en felles ilandføringsterminal med Goliat. Nordkapp sliter med nedgang i folketallet, og selv om fiskeri og reiseliv skal være viktig, mener varaordføreren mener at mye av framtiden ligger i oljen.

- Ja. Et industrianlegg av den ene eller andre typen vil bare være et tegn på at dette er et samfunn hvor det skjer noe og et samfunn som er levedyktig, sier Fosse.

Veksler

Han tror heller ikke at oljeindustri kan få negativ betydning for reiselivssatsinga. Det gjør heller ikke reiselivsnæringa selv. Så lenge det blir tatt hensyn, vil reiselivsnæringa i nord trekke veksler på oljeindustrien, sier direktør Hilde Solheim i NHO Reiseliv.

- Ja, det er sånn at halvparten av overnattingsdøgnene vi har i Norge er forretningstrafikk, og det er klart at oljeutvinning i nord vil gi grunnlag for forretningstrafikk, kurs og konferanser, som vil være nyttig for næringa.

- Betyr det at dere vil ha mer industri i nord?

- Det er ingen tvil om at reiselivet i nord vil dra nytte av industriaktivitet. Men så innebærer industri naturinngrep, og vi håper man vurderer meget nøye hvor man foretar disse inngrepene, sier Solheim.

Bekymret

Men selv om Eni er populær blant politikere og næringsliv i nord, ser ikke Naturvernforbundet like lyst på det som skjer.

- Det er ikke noen god nyhet, for når man tar oljen inn til land, så vil det bli mer trafikk med skip tunglastet med olje inn i fjæresteinene. Dermed øker risikoen for at utslipp vil få større konsekvenser enn hvis skipet var lenger til havs, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark