NRK Meny
Normal

Midnattssola kan gjøre deg sløv, feit og mindre kåt

Sol døgnet rundt forstyrrer hormonproduksjonen og ødelegger den dype søvnen vi trenger. – Mørkt soverom og strenge rutiner er nøkkelen til å holde seg frisk og opplagt, sier forsker.

midnattssol

FARLIG VAKKER: Når det er lyst døgnet rundt, må du sikre nattesøvnen med knallhard selvdisiplin og mørklagt soverom, anbefaler forsker.

Foto: Hjalmar Johansen

Folk i Nord-Norge har knapt fått ristet av seg mørketida før det motsatte problemet melder seg: Det er lys døgnet rundt. I Troms og Finnmark er det nokså lyst om natta i tre måneder om sommeren, og i to av dem er det til og med sol – i alle fall i godvær. Nordland ligger ikke så langt etter.

– Denne perioden kan være like utfordrende for søvnmønsteret vårt som vintermånedene, sier Gabriela Wagner, forsker ved Institutt for arktisk og marin biologi ved Norges arktiske universitet UiT.

Problemet er at lyset undertrykker den normale produksjonen av hormonet melatonin. Det er dette stoffet som forteller kroppen at det er på tide å sove. Mangel på melatonin gjør at folk blir døgnville, sovner sent og våkner ofte.

– Den dype søvnen gir oss ikke bare fysisk velvære, den er en dyd av nødvendighet for å kunne bruke hjernen på en fokusert måte, ta gode beslutninger, huske nye ting og utvikle kreative ideer, forteller forskeren til universitetets eget nettsted.

Treg og feit

Advarer mot fyllekjøring

Lite søvn er like farlig som promille, ifølge undersøkelser.

Foto: Colourbox.com

En rekke undersøkelser viser at søvmangel kan få hjernen til å gå farlig tregt. Det er ikke minst risikabelt for bilførere. Ifølge en studie publisert i British Medical Journal kan man etter 17–19 timer uten søvn være i en tilstand som tilsvarer 0,5 i promille.

Og hvis du forbinder midnattssol med syndige sommernetter og sagnomsust nordnorsk moral, har du nok en dårlig nyhet i vente: Både kvinner og menn får nemlig langt dårligere sexlyst hvis de sover for lite.

Universitetet i Chicago målte drastisk nedgang i testosteronnivået hos ellers friske unge menn som måtte begrense seg til fem timers søvn i en drøy uke.

I tillegg blir du sulten av å sove lite. To stoffer som forteller kroppen om den er sulten eller mett blir nemlig påvirket av søvmangel, noe som får deg til å spise mer enn det kroppen trenger.

Selvdisiplin

Mot slike problemer er det bare selvdisiplin som hjelper, ifølge forsker Gabriela Wagner. Hun har følgende råd til dem som sover for lite under midnattssola:

  • Stå opp og kom deg ut i dagslyset så raskt som mulig.
  • Hold på rutinene og legg deg til samme tid hver dag.
  • Mørklegg soverommet. Det er ikke nok å stenge sola ute, du bør også holde deg unna mobiltelefon og andre kraftige lyskilder en time før leggetid.

Slik tvinger du hjernen til å sove bedre