Krever innsyn etter fergekaos

Hasvik kommune krever innsyn i anbudsgrunnlaget, tilbudet fra Boreal transport nord og avtalen som ble gjort mellom Boreal og Finnmark fylkeskommune.

Gassdrevet ferge

Det har vært mange problemer mellom Hasvik og fastlandet etter at de nye, gassdrevne fergene denne vinteren ble satt i trafikk.

Foto: Boreal Transport

Etter at den nye ferga som går mellom Hasvik og Øksfjord ble satt i drift 1. januar i år, har den vært kansellert flere ganger.

Flere ganger i det siste har ferger i Finnmark gitt opp å legge til i frisk bris og liten kuling.

Eva Husby

Ordfører i Hasvik kommune, Eva Husby.

Foto: Larsen, HÃ¥kon Mosvold / NTB scanpix

Ordfører i Hasvik kommune, Eva Husby, har tidligere sagt til NRK at de ikke aksepterer forklaringen om at dårlig er grunnen.

Hun frykter at båtene ikke er gode nok for å drifte i området.

Nå vil altså Hasvik kommune få innsyn i anbudsgrunnlaget.

Problemene har hopet seg opp

Daglig leder, Per Hansen i Boreal Transport Nord har tidligere omtalt problemene som barnesykdommer. Han fortalte om låsebolter på baugvisiret som har sviket, om feil på hjelpemotorer og problemer med livbåter.

I februar la Boreal fram en fempunktsplan for å ordne fergekaoset.

Per Hansen

Daglig leder, Per Hansen i Boreal Transport Nord

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Etter at ferga ble fylkeskommunenes ansvar i 2010 har problemene hopet seg opp. Ordføreren frykter at Hasvik-samfunnet skal dø hvis det ikke snarest kommer en løsning på plass.

Stadig flere uhell med ferger og hurtigbåter

Samtidig som folk i Hasvik river seg i håret over fergekaoset, viser en rapport at uhell med ferger og hurtigbåter langs norskekysten har økt kraftig siden 2003.

Trond Kongsvik ved NTNUs samfunnsavdeling sa at dette kan ha flere årsaker.

– Det ene kan jo være at folk er flinkere til å rapportere. Men det man også kan stille seg spørsmål om, er om det er en veldig tøff konkurranse i dette markedet. Det ser vi jo når vi snakker blant annet med folk som jobber i hurtigbåtbransjen, sier han.