Hopp til innhold

I dag åpner han Norges første kongekrabbehotell

Svein Ruud fanger kongekrabber i Finnmark, men er tvunget til å bygge et kongekrabbehotell utenfor Gardermoen. Dit må han kjøre levende kongekrabber i trailer – en ferd på 1.800 kilometer.

Svein Ruud

Daglig leder Svein Ruud i Norway King Crab selger kongekrabber til hele verden. Fra oppstarten i 2008 har bedriften i Finnmark vokst til nærmere 20 årsverk – og har ambisjoner om å vokse mer.

Foto: Privat

Selskapet Norway King Crab i Kirkenes har økt omsetningen jevnt og trutt siden oppstarten i 2008. Bare fra i fjor til i år øker salget fra 160 til nærmere 300 tonn.

Tirsdag åpner Norway King Crab landets første kongekrabbehotellet i Oppaker i Nes kommune i Akershus. Rett og slett for å kunne øke salget av levende kongekrabber til det internasjonale markedet.

– Markedet er asiatisk dominert, og det er gjerne de eksklusive restaurantene som kjøper kongekrabber, sier daglig leder Svein Ruud.

Kongekrabbehotell

I det nye kongekrabbehotellet er det 24 bassenger med plass til 7 tonn med krabber.

Foto: Privat

Hotell med plass til 7 tonn

Fra mottaket i Bugøynes utenfor Kirkenes skal kongekrabber kjøres levende i trailer til det nye krabbehotellet i nærheten av Oslo lufthavn Gardermoen. Derfra flys kongekrabber ut til markeder i Asia, Midtøsten og Amerika.

Krabbehotellet har totalt 24 bassenger stablet i tre høyder for å utnytte plassen maksimalt. Hotellet tar 60.000 liter sjøvann og har plass til 7 tonn med krabber.

– Krabben skal fraktes hit og stå to-tre dager før den sendes ut. Da kan vi kjøre 10-12 tonn med krabber gjennom hotellet i uka, sier Ruud.

Skulle helst flydd fra Kirkenes

Selv om kongekrabbene fiskes og leveres i Finnmark må den altså kjøres til Oslo med trailer én gang i uka. Allerede vurderer bedriften å øke antall leveranser. Helst skulle Ruud sett at han kunne sendt kongekrabber til det internasjonale markedet fra Kirkenes, men det er ikke mulig.

– Det kommer aldri gå direktefly fra Kirkenes til Singapore, Taiwan eller Las Vegas. Det som kunne hjulpet er mer kapasitet på flyplassen i Kirkenes. Da kunne vi flydd mer på de eksisterende kundene, sier Ruud.

Særlig i vinterhalvåret er det problemer.

– Fra oktober til februar er det bare halvparten så mange fly fra Kirkenes til Oslo. Da er det kinesisk nyttår og størst etterspørsel, sier Ruud.

Forklaringen fra flyselskapene om mindre behov for flyavganger på vinteren skjønner Ruud lite av.

– Jeg flyr ofte denne strekningen, kanskje mellom 40-50 ganger i året. Det er sjelden jeg ser lite passasjerer. Med satsingen på vinterturisme er det ubegripelig for meg at det ikke «backes» opp med å få krabbene ut og turistene inn, sier Ruud.

Kongekrabbefiske

Kongekrabber fra Finnmark er attraktiv på verdensmarkedet.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK

– Noe må gjøres

Aps ordførerkandidat i Sør-Varanger kommune, Rune Rafaelsen, mener noe må gjøres med kapasiteten på Kirkenes lufthavn. Han viser til utfordringer i topografien i området og at rullebanen må forlenges.

– På kort sikt må vi få ned større fly som kan ta med containere med krabber. På lang sikt må vi få transportruter slik at vi kan utnytte dette bedre, sier han.