Hopp til innhold

Fra nord til sør med russisk superjet

Giæver tror en slik avtale vil varme det kalde politiske klimaet i Europa.

Sukhoi Superjet

Leder i FlyVikting Ola Giæver sier at denne flytypen, Sukhoi Superjet, egner seg svært bra til å settes inn på flere direkte ruter blant annet fra Finnmark til Oslo. FOTO: Scanpix

En optimistisk Ola Giæver, leder i FlyViking, er denne uken i Moskva. Der skal han forhandle med representanter fra den russiske Sukhoi-fabrikken om kjøp av flytypen Superjet 100.

– Vi har vært i møter i dag med russiske Sukhoi, kikket på de operative muligheter for flytypen og funnet ut at den kan passe.

Ifølge Giæver er det snakk om opp til 20 russiske passasjerfly, i første omgang.

Mellom nord og sør

Russiske Sukhoi Superjet er ifølge Giæver perfekt til mellomdistanseruter med relativt lavt belegg, som fra Nord-Norge til Oslo og andre storbyer i Europa.

Ola Giæver

Leder i selskapet FlyViking Ola Giæver er denne uken i Moskva for å gjøre forhandlinger om kjøp av opp til 20 russiske passasjerfly.

Foto: NRK

Dette er et fly som tar i underkant av 100 passasjerer og som er levert til flyselskap i blant annet Irland og Mexico, i tillegg til Russland.

– Vi ser jo for oss at vi kanskje kan fly på tynne ruter som andre i dag ikke opererer på, sier Giæver.

Tror avtalen vil varme det politiske Europa

Giæver innrømmer at det her er snakk om store pengebeløp.

– Men vi har tenkt å kanskje lage et børsnotert selskap så vi henter inn kapital.

Ifølge FlyViking lederen er det ikke lenge til det første russiske flyet kan være klart til å settes inn på de aktuelle rutene.

– Det kan skje ganske fort. Det kan skje i løpet av et halvt år fra nå.

Han er ikke redd for at det kalde, politiske klimaet i Europa kan skape problemer for avtalen.

– Jeg tror heller motsatt. Jeg tror det kan varme klimaet veldig godt og bli veldig bra.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark