Hopp til innhold

Fikk sjokk da SAS herjet med livsviktig maskin

– Dialysemaskinen min tåler ikke å stå på hodet. Men den kom ramlende ut på bagasjebåndet, selv om SAS lovte å behandle den pent, sier Linn Bergly.

Linn Bergly

SLAPP MED SKREKKEN: Linn Bergly fryktet at dialysemaskinen – og dermed ferien – var ødelagt da hun så den ramle ut på bagasjebåndet i Alta.

Foto: Rino Engdal

Bergly er en av mange som har reagert på historien til Petter Carlsen. Artisten rykket ut på Facebook tirsdag for å refse SAS etter at en gitar han sendte som spesialbagasje ble kastet over i bagasjevogna.

Etter at NRK omtalte saken, har flere delt sine erfaringer.

– Når man sitter i flyet og ser på når de laster eller losser, så er det utrolig at selv ullundertøy klarer seg, kommenterer en leser på Facebook-sida til NRK.

Ble lovet pen behandling

Linn Bergly bor i Hønefoss, og skulle hjem til Alta på ferie da hun fikk sin skrekkopplevelse med bagasjehåndteringen. Som nyrepasient er hun helt avhengig av en dialysemaskin.

– Jeg sendte maskinen i en egen koffert som er merket med «medisinsk utstyr». SAS forsikret meg om at den skulle behandles pent, men på flyplassen i Alta kom maskinen ramlende ned på båndet. Kofferten sto på hodet, selv om maskinen egentlig aldri skal være opp-ned.

Maskinen var godt pakket i en polstret koffert, og Bergly slapp med skrekken. Hun kan ikke være mer enn maksimalt én natt uten dialysemaskinen før hun blir svært dårlig.

– Det er ikke så mange som har samme maskin, men det er mange andre viktige og dyre ting folk tar med seg. Jeg betaler 370 kroner ekstra, forklarer hva det er og spør om de tar vare på den, men de behandler den likevel ikke pent, sier en skuffet Linn Bergly.

Ingen spesialbehandling

Knut Morten Johansen, informasjonssjef SAS

Knut Morten Johansen i SAS vil ha tydeligere informasjon om spesialbagasje på selskapet nettside.

Foto: Bjørn H Stuedal / www.stuedal.no

Kommentarene i sosiale medier viser at mange forventer spesialbehandling av spesialbagasjen. Men ifølge SAS er dette bare bagasje som er for stor til å sjekkes inn på vanlig måte.

nettsidene til SAS er det imidlertid lite eller ingen ting som kan avlive misforståelsen om at spesialbagasje blir varsomt håndtert.

– Vi bør kanskje tydeliggjørepå våre hjemmesider at spesialbagasje må emballeres like godt, kanskje også bedre hvis godset er skjørt, sier SAS' informasjonssjef Knut Morten Johansen når NRK konfronterer ham med saken.

Til sammenligning bruker Norwegian stort sett betegnelsen «overdimensjonert bagasje» i rettledningen på sine nettsider.

– Bare sjekk inn!

Johansen sier at SAS erstatter skader som skyldes hardhendt håndtering, og nøler ikke med å anbefale folk å sjekke inn viktig utstyr.

– Vi transporterer slike ting i stort antall hver eneste dag. Men et meget god råd er at man må ha amballasje som beskytter det dyrebare innholdet. Den må tåle å ligge sammen med – og under – annen bagasje.

Petter Carlsen

Petter Carlsen har fått støtte fra mange etter at han refset bagasjehåndteringen til SAS.

Foto: Kristian Sønvisen Bye