Hopp til innhold

Undervisningsopplegg: Demokratiets tilstand i dag

Året 2024 bringer med seg et rekordstort antall planlagte valg, men hva betyr dette for demokratiet? Med utgangspunkt i Verdibørsen, får elevene mulighet til å utforske demokratiets tilstand i dagens globaliserte samfunn.

Undervisningsopplegg: Demokrati

Til læreren:

Det skal avholdes flere valg i 2024 enn noen sinne i historien, men hvordan står det egentlig til med demokratiet? I dette undervisningsopplegget skal elevene få lytte til utdrag fra podkasten Verdibørsen.

I lydsnuttene vil elevene høre fra statsviterne Øyvind Østerud og Bernt Hagtvet diskutere spørsmål om hvordan det står til med demokratiet i dag.

Elevene oppmuntres til å reflektere over spørsmål som:

  • Hva kjennetegner et sunt og velfungerende demokrati?
  • Hvilke utfordringer møter demokratiet i dagens samfunn, og hvordan kan disse utfordringene håndteres?
  • Hvordan kan vi som borgere bidra til å styrke et bærekraftig demokrati?

Ved å engasjere elevene i reflekterende samtaler, kan undervisningsopplegget bidra til å fremme forståelse og bevissthet rundt demokratiets betydning og utfordringer i dagens samfunn.

Plenum

  • Hva er demokrati?
  • Hva betyr demokrati for deg?
  • Hva er globalisering?

Lytt til Verdibørsen og diskuter

  1. Les refleksjonsspørsmålet og be elevene snakke sammen.
  2. Lytt til utdrag fra episoden «Vil demokratiet overleve 2024?» av Verdibørsen.
  3. Etter klassen har lyttet til utvalgte lydklipp fra episoden, skal elevene reflektere over innholdet og diskutere temaene som blir presentert.
  4. Oppmuntre elevene til å reflektere over hvordan ekspertenes synspunkter påvirker deres egne perspektiver.
  5. Husk: Be elevene skrive ned begreper de synes er vanskelige underveis.

1. Oppgave

Refleksjonsspørsmål: Det skal avholdes flere valg i 2024 enn noen gang i historien. Hvilke positive og negative konsekvenser kan det få for demokratiet?

Lytt

Utdrag fra Verdibørsen

Utdrag fra Verdibørsen

2. Oppgave

Refleksjonsspørsmål: Dersom et land avholder valg, betyr det at det automatisk er et demokrati? Hvorfor/hvorfor ikke?

Lytt

Utdrag fra Verdibørsen

3. Oppgave

Refleksjonsspørsmål: Mange politiske partier i Europa som appelerer til «arbeiderklassen» har blitt høyreorienterte.

  1. Hva menes med dette utsagnet tror du?
  2. Hva kan dette komme av?

Lytt

Utdrag fra Verdibørsen til NRK Skole

4. Oppgave

Refleksjonsspørsmål: Reflekter over hvilken rolle valg spiller i land med begrenset politisk frihet, som Iran og Russland. Reflekter både over hva dette betyr innad i landet, men også utad i internasjonal sammenheng.

Lytt

Utdrag fra Verdibørsen: Valg avholdes i autoritære stater.

5. Oppgave:

Begrepsopplæring: Når elevene har jobbet seg gjennom lydklippene og hatt diskusjoner, skal de avrunde med å fokusere på nye begreper de har blitt introdusert for.

  1. Lytt til episoden i sin helhet, enten klassevis eller at elevene lytter individuelt.
  2. Be elevene notere ned vanskelige begreper, definere dem, og anvende i en setning eller kort tekst.
  3. Elevene leser høyt for hverandre hvordan de har definert og anvendt begrepene.
Begrepsliste

Ønsker du å skrive ut opplegget? Trykk her.

Lykke til!

Tips meg om undervisningsopplegg

Hei! Jeg heter Aida Zulic og jeg er journalist og lektor. Har du forslag til temaer NRK Skole bør dekke med nye undervisningsopplegg? Da ønsker jeg å høre fra deg.