Til læreren:
Det skal avholdes flere valg i 2024 enn noen sinne i historien, men hvordan står det egentlig til med demokratiet? I dette undervisningsopplegget skal elevene få lytte til utdrag fra podkasten Verdibørsen.
I lydsnuttene vil elevene høre fra statsviterne Øyvind Østerud og Bernt Hagtvet diskutere spørsmål om hvordan det står til med demokratiet i dag.
Elevene oppmuntres til å reflektere over spørsmål som:
- Hva kjennetegner et sunt og velfungerende demokrati?
- Hvilke utfordringer møter demokratiet i dagens samfunn, og hvordan kan disse utfordringene håndteres?
- Hvordan kan vi som borgere bidra til å styrke et bærekraftig demokrati?
Ved å engasjere elevene i reflekterende samtaler, kan undervisningsopplegget bidra til å fremme forståelse og bevissthet rundt demokratiets betydning og utfordringer i dagens samfunn.
Plenum
- Hva er demokrati?
- Hva betyr demokrati for deg?
- Hva er globalisering?
Lytt til Verdibørsen og diskuter
- Les refleksjonsspørsmålet og be elevene snakke sammen.
- Lytt til utdrag fra episoden «Vil demokratiet overleve 2024?» av Verdibørsen.
- Etter klassen har lyttet til utvalgte lydklipp fra episoden, skal elevene reflektere over innholdet og diskutere temaene som blir presentert.
- Oppmuntre elevene til å reflektere over hvordan ekspertenes synspunkter påvirker deres egne perspektiver.
- Husk: Be elevene skrive ned begreper de synes er vanskelige underveis.
1. Oppgave
Refleksjonsspørsmål: Det skal avholdes flere valg i 2024 enn noen gang i historien. Hvilke positive og negative konsekvenser kan det få for demokratiet?
Lytt
2. Oppgave
Refleksjonsspørsmål: Dersom et land avholder valg, betyr det at det automatisk er et demokrati? Hvorfor/hvorfor ikke?
Lytt
3. Oppgave
Refleksjonsspørsmål: Mange politiske partier i Europa som appelerer til «arbeiderklassen» har blitt høyreorienterte.
- Hva menes med dette utsagnet tror du?
- Hva kan dette komme av?
Lytt
4. Oppgave
Refleksjonsspørsmål: Reflekter over hvilken rolle valg spiller i land med begrenset politisk frihet, som Iran og Russland. Reflekter både over hva dette betyr innad i landet, men også utad i internasjonal sammenheng.
Lytt
5. Oppgave:
Begrepsopplæring: Når elevene har jobbet seg gjennom lydklippene og hatt diskusjoner, skal de avrunde med å fokusere på nye begreper de har blitt introdusert for.
- Lytt til episoden i sin helhet, enten klassevis eller at elevene lytter individuelt.
- Be elevene notere ned vanskelige begreper, definere dem, og anvende i en setning eller kort tekst.
- Elevene leser høyt for hverandre hvordan de har definert og anvendt begrepene.
Ønsker du å skrive ut opplegget? Trykk her.
Lykke til!
Tips meg om undervisningsopplegg
Hei! Jeg heter Aida Zulic og jeg er journalist og lektor. Har du forslag til temaer NRK Skole bør dekke med nye undervisningsopplegg? Da ønsker jeg å høre fra deg.