– Vi er ikke bare godt fornøyd, vi er veldig fornøyd.
Det sier Ole Kristian Schia til NRK.
Han er nestleder i US Car Club, som er en bilklubb med interesse for gamle amerikanske biler på Sørlandet.
Han forteller at vedtaket kom akkurat i tide til klubbens 50-årsjubileum.
– Vi skal prøve å få til en konvoi fra Kristiansand og inn til Lillestrøm hvor jubileet skal være, sier han.
Ole Kristian Schia er nestleder i US Car Club i Agder. Han er veldig fornøyd med at etanolfri 98-oktan bensin er besluttet fredet av Stortinget.
Foto: Siv Kristin Sællmann / NRKNå kan det virke som at motstanden ble lagt merke til.
Fredag stemte et bredt flertall på Stortinget for at etanolfri 98-oktan bensin skal være tilgjengelig også i fremtiden.
Frp og MDG jubler
– I årevis har vi kjempet en utrettelig kamp for tilgang på etanolfri bensin som sikrer beredskapen, og som sikrer drivstoff veteranbiler og båter tåler. Vi berømmer de partiene som nå har tatt en u-sving i saken.
Det sier energipolitisk person i Fremskrittspartiet (Frp), Marius Arion Nilsen.
Frp og MGD gikk tidligere i mai sammen og fremmet et forslag om å bevare 98-oktan bensin slik den er i dag, altså uten tilsatt etanol.
Kristelig Folkeparti (KrF) stemte for forslaget til Frp og MDG, men forslaget fikk ikke flertall.
Derimot kom det inn over 1800 høringsinnspill.
Senere oppstod det kø med partier som fremmet egne forslag.
Spår færre reparasjoner
Verksmester ved Fjordsenteret i Tvedestrand, Ruben Meisdal er veldig positiv til konklusjonen fra Stortinget.
– Dette er veldig bra, sier han når NRK medbringer nyheten.
Verksmester Ruben Meisdal syns det er bra at 98-oktan bensin blir fredet.
Foto: Leif Hallgeir Dalen / NRK– De må rett og slett skiftes fordi de har blitt defekte. En ny forgasser kan koste opp mot 6000 kroner, opplyste Meisal til NRK tidligere i år.
Han tror verkstedet nå kommer til å få inn færre tilfeller av skader på motorer nå som 98-oktan bensin fortsatt blir å få kjøpt.
– Slike reparasjoner syns vi det er helt greit å slippe å få inn, sier Meisdal.
Egner seg ikke for veteranmotorer
Bakgrunnen for bensindramaet er at norske myndigheter har innført omsetningskrav for biodrivstoff.
Det betyr at bensinen tilsettes inntil 10 prosent bioetanol for å gjøre den mer miljøvennlig.
Endringen har skapt betydelige utfordringer for de med motorer som bruker 98-oktan bensin.
Årsaken er at E10-bensin ikke egner seg for disse motorene og gir økte reparasjoner for de med gamle motorer.
En ny forgasser kan koste opp mot 6000 kroner. Nå spår verksmester Ruben Meisdal at det blir færre slike reparasjoner.
Foto: Leif Hallgeir Dalen / NRKDet er Miljødirektoratet som forvalter omsetningskravene for biodrivstoff.
Miljødirektoratet sier:
«Bruk av biodrivstoff kan føre til mindre utslipp av klimagasser, sammenliknet med fossilt drivstoff.»
Biodrivstoff brukes allerede i mange typer biler, lastebiler, fly og skip.
Sikret flertall
Da Ap og SV valgte å støttet Sp sitt forslag, sikret det flertall for fredningen av etanolfri 98-oktan bensin.
Forslaget var som følger:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide et forslag som sikrer at 98-oktan bensin også i fremtiden forblir etanolfri, ved at 98-oktan bensin skjermes fra insentivene til å blande inn etanol.»
Uten et regelverk som krever etanol-fri 98-oktan bensin var det fryktet at bioetanol ville bli tilsatt i all bensin.
Foto: Christina Hårvik Nieuwlaat / NRKEnergipolitisk talsperson Gro-Anita Mykjåland (Sp) takker alle som har engasjert seg for å sikre etanolfri 98-oktan bensin.
Linda Monsen Merkesdal (Ap) sier at de er opptatt av at folk skal trygghet i å vite av bensinen de trenger fortsatt skal være tilgjengelig.
– For oss i Arbeiderpartiet var det viktig komme frem til et forslag som anerkjenner og svarer på folks bekymringer, samtidig som man ikke detaljstyrer markedet eller hvordan utfordringen skal løses, sier Monsen Merkesdal (Ap).