– Når Unicef med sin sterke påvirkningskraft bruker Che Guevara, så er det med på å ufarliggjøre ham og hans metoder, sa Jon Helgheim (Frp).
Han er varaordfører i Drammen og har sagt ja til å lede TV-aksjonen i kommunen. Inntektene fra årets TV-aksjon går nettopp til Unicef.
KRITISK: Unicefs kampanje falt ikke i god jord hos Jon Helgheim (Frp).
Foto: Marita Saue Hamre / NRKHan vurderte å trekke seg som leder av TV-aksjonen i kommunen. Men torsdag ettermiddag ble det klart at han har fått et svar fra Unicef som han er fornøyd med.
– Jeg syns de har gitt et greit svar. Jeg tror ikke det var en bevisst handling fra Unicefs side, sier Helgheim som nå vil fortsette arbeidet med TV-aksjonen.
– Hitler er også et ikon for noen
HELE: Slik ser annonsen ut. At buttonene er formet som et kors, har ingen religiøs årsak, ifølge Kim Gabrielli i Unicef.
Foto: Unicef NorgeErnesto «Che» Guevara (1928–1967) spilte blant annet en viktig rolle i den kommunistiske revolusjonen på Cuba på 1950-tallet. Han har siden for mange blitt et symbol for frihet og rettferdighet. For andre er han en morder.
Helgheim ba Unicef om en forklaring på bruken.
– Jeg synes dette er med på å forherlige venstreradikale despoter som Che Guevara, sa han.
– Men er det ikke en forskjell på Guevara som historisk person, og som et ikon?
– På 90-tallet snakket jeg med en del nynazister som kom med lignende bortforklaringer. Hitler og Che Guevara kan ikke sammenlignes sånn sett, men bortforklaringen av bruken av dem som ikoner sammenlignes.
– Helt tilfeldig
Det ligger ingen politisk mening bak kampanjen, mener fungerende kommunikasjonssjef i Unicef Norge, Kim Gabrielli.
TILFELDIG: Kim Gabrielli i Unicef Norge sier organisasjonen tar avstand fra voldsbruk, og at det ikke ligger noen politisk agenda bak kampanjen.
Foto: Unicef NorgeHan er glad for å ha kommet til enighet med Helgheim.
– Vi har tatt imot hans innspill og vil vurdere det i nye annonser framover, sier Gabrielli.
Han forklarer at Unicef har brukt et tilfeldig utvalg av buttons i reklamen og at valget av Guevara-buttonen også var tilfeldig.
– Che Guevara symboliserte frigjøringskampen i Latin-Amerika, men det som er viktig for oss, er å si at vi ikke tar standpunkt eller side med disse buttonene.
IKON: Alberto Kordas legendariske bilde av "Che" Guevara fra 1960, har i årevis blitt trykket på plakater, T-skjorter – og buttons.
Foto: Scanpix