Uno Life tapte i Markedsrådet

Forbrukerombudet: – Det viktigste er at folk kan vite at betalingskravene fra Uno Life er ute av verden.

Veggskilt for Uno-gruppen

Forbrukerombudet har mottatt en rekordstor klagestrøm på selskapet Uno Life.

Foto: Raymond Dalen

Forbrukerombudet slo ned på telefonsalget til selskapet med et vedtak om gebyr på til sammen 1,75 millioner kroner. Markedsrådet har bestemt at gebyret på 1,2 millioner blir stående.

I tillegg får bakmennene 200 000 og 150 000 kroner i gebyr hver.

I september i fjor vedtok ombudet et gebyr på totalt 1,75 millioner kroner mot Uno Life og to sentrale personer i firmaet.

Dette vedtaket klaget firmaet inn for Markedsrådet. De har nå konkludert i saken og gir Forbrukerombudet fullt medhold i sin vurdering.

– Uno Life skapte problemer for særs mange norske forbrukere, og mange opplevde ubehag i månedsvis på grunn av aggressivt betalingspress fra selskapet. Vi er derfor glade for at Markedsrådet er enige i vår vurdering i denne viktige saken, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Les også:

Takket ja til abonnement

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård er svært fornøyd med at folk nå kan anse betalingskravene fra Uno Life som ute av verden.

Foto: CF-WESENBERG

Markedsrådet er enige i at Uno Life har lurt forbrukere til å tro at de har takket ja til et uforpliktende prøvetilbud på helsekost, mens det i realiteten var snakk om et abonnement.

Derfor konkluderer Markedsrådet med at det ikke er inngått gyldige abonnementsavtaler med forbrukerne. De legger også vekt på at det omfattende klagetallet må sees på som en indikasjon på at forbrukerne ikke har visst hva de har takket ja til.

– Vedtaket er en viktig bekreftelse av at praksisen til Uno Life var ulovlig. Dette vil gjøre det enklere å slå ned på andre som prøver seg med liknende handelspraksis i fremtiden, sier Nergård.

Les også:

Slått konkurs

Uno Life er slått konkurs, men selskapet Avida Finans har kjøpt mange av betalingskravene fra selskapet mot forbrukerne. Med vedtaket fra Markedsrådet kan heller ikke Avida Finans kreve at forbrukerne betaler for abonnementspakkene de fikk tilsendt.

Gebyret mot selskapet Uno Life har blitt stående, mens gebyret mot de to personene i firmaet ble noe redusert av Markedsrådet.

– Vi vedtok store gebyr fordi praksisen til firmaet rammet ekstremt mange forbrukere. Det viktigste er at folk nå kan vite at betalingskravene fra Uno Life er ute av verden, avslutter Nergård.