Hopp til innhold

Uno Life innstiller salg og innkreving

Helsekostfirmaet Uno Life innstiller umiddelbart sitt telefonsalg. Det sier daglig leder Stian Trogstad til NRK.

Uno Life adresse Grønland
Foto: Raymond Dalen / NRK

Selskapet avslutter også fornying av abonnement og inndriving av krav fram til 27. november når gebyrsaken skal opp i Markedsrådet.

Forbrukerombudet bekrefter

– Etter de siste dagers dialog med Forbrukerombudet, har vi bestemt dette, sier daglig leder Stian Trogstad.

Frode Elton Haug, juridisk direktør hos Forbrukerombudet har fått samme informasjon fra Uno Life.

– Uno Life har sagt at de har besluttet å innstille all videre pågang overfor forbrukere, og i tillegg skal de innstille all markedsføring og salg til nye kunder, sier Frode Elton Haug.

Hva betyr det?

– Det betyr kort og godt at ingen skal høre noe mer i fra Uno Life når det gjelder markedsføring eller betaling av krav som gjelder disse kosttilskudd- og slankeproduktene som de har solgt det siste halvåret.

Konsekvenser for ansatte?

Stian Trogstad presiserer overfor NRK at det er telefonsalget gjennom Uno Life prosjektet som er stanset.

– Hva vil dette bety for de ansatte som har drevet med telefonsalg ?

– Det vil jeg ikke kommentere nå, men det kan hende vi kommer med en uttalelse i morgen eller i løpet av helgen.

"Befriende sum"

Forbrukerombudet har kritisert helsekostfirmaet UNO Life sin nyeste metode for å kreve inn penger fra folk de mener skylder dem penger. Via telefon og sms skal firmaet ha tilbudt flere forbrukere å betale inn en "befriende sum" for å få slettet sin gjeld.

– Vi har krevd at Uno Life slutter å bryte markedsføringsloven, ved å prøve å presse folk som har protestert på krav fra firma, sier Frode Elton Haug.

Les også:

I september ga Forbrukerombudet selskapet en bot på i overkant av 1.5 millioner kroner. Ledelsen bestrider imidlertid boten og saken skal derfor opp i Markedsrådet 27. november.

Nå har Uno Life i følge Forbrukerombudet innstilt sitt telefonsalg i påvente av dette møtet.

Har dere oppnådd en bedre kommunikasjon med Uno Life?


– Vi har i alle fall oppnådd at Uno Life har besluttet å innstille denne pågangen overfor forbrukere, og å stanse salg av helsekostprodukter overfor nye kunder. Dette er en viktig beslutning, sier Frode Elton Haug.

Saken oppdateres.