Hopp til innhold

– Følger med på Uno life-aktørene

Forbrukerombudet vil følge nøye med på om aktørene bak det omstridte helsekostfirmaet starter noe nytt i framtiden.

Mange klager på nettfirma

All virksomheten til Uno life er nå avsluttet.

Foto: Skjermdump: Gulesider.no

Ingen flere skal måtte motta pakker eller bli utsatt for markedsføringen til UNO-life, etter at de forrige uke ble nødt til å stenge sjappa for godt. Det beroliger Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet, til NRK.no.

Frode Elton Haug

Frode Elton Haug er glad for at ingen nye risikerer å bli presset til å kjøpe produkter fra Uno life.

Foto: Forbrukerombudet

– Men vi vil følge nøye med på om de samme aktørene starter noe nytt. Hvis de gjør det, er det noe vi vil være veldig obs på. Men per nå ser det ut som Uno life virksomheten er avviklet, sier Haug.

Rekordmange har klaget inn det omstridte helsekostfirmaet.

Torill (38): – Jeg ble oppringt av et helsekostfirma 15 ganger daglig

Klagere må vente

– Hva kan de uheldige forbrukerne til Uno life forvente seg nå?

– Uno life sier man skal vente på at klagene blir behandlet i Markedsrådet på vedtaket fra oss, og så er spørsmålet om selskapet vil gjøre noe etter det, sier Haug.

Uno life vil prøve saken sin for Markedsrådet 27. november, og kommer med et vedtak noen uker etter det.

– Nå jobber vi fram mot at saken skal behandles på best mulig måte i Markedsrådet, og vi håper de vil stadfeste vedtaket vi fattet i høst, sier Haug.

I mellomtiden oppfordrer han uheldige forbrukere til å klage dersom de ble lurt til å betale inn ekstra penger til Uno life.

– Hvis folk har betalt Uno life fordi en har følt seg presset til å gjøre det, vil jeg oppfordre dem til å registrere den saken som en klagesak hos Forbrukerrådet, og be om å få tilbakebetalt penger, sier Haug.

– Må bli strengere

Forbrukerombudet mener mulighetene for å drive telefonsalg bør strammes inn.

Vi vil følge nøye med på om Uno life-aktørene starter noe nytt. Hvis de gjør det, er det noe vi vil være veldig obs på.

Elton Haug, Forbrukerombudet

– Denne saken er et godt eksempel på at det er et klart behov for å stramme inn regelverket når det gjelder telefonsalg. Den viser det verste ved salgsvirksomheten telefonsalg er, at du kan ramme og nå så mange forbrukere på en slik måte.

– Mener du at Uno life-saken kunne vært unngått med et strengere regelverk?

– Ja, det finnes et unntak i loven nå som sier at man kan ringe folk som telefonselger dersom kunden aktivt ber om det. Uno life påstår at folk har sagt ja til å bli oppringt ved å delta i konkurranser på internett, men problemet er at folk sier det ikke har skjedd og at de aldri har bedt om dette, sier Haug.

– Derfor ønsker vi å tette slike smutthull i lovverket for å unngå at det brukes og utnyttes på den måten Uno life har gjort, avslutter Haug.

Her holder Uno Life til

Uno life flyttet ut av kontoret i Drammen forrige uke. All virksomhet er avsluttet.

Foto: Raymond Dalen / NRK