Hopp til innhold

UNO Life tilbyr sletting av gjeld

Det omstridte helsekostfirmaet tyr til nye løsninger for å kreve inn pengene de mener å ha rett på. Ved å betale en "befriende sum" kan forbrukere få slettet sin gjeldssak.

Her holder Uno Life til

Uno Life selger helsekostprodukter fra sitt kontor i Drammen.

Foto: Raymond Dalen / NRK

Forbrukerombudet kritiserer helsekostfirmaet UNO Life sin nyeste metode for å kreve inn penger fra folk de mener står dem i gjeld. Via telefon og sms skal firmaet ha tilbudt flere forbrukere å betale inn en "befriende sum" for å få slettet sin gjeld.

Nylig har både Forbrukerombudet og Forbrukerrådet fått tips fra klagere om den ubehagelige framgangsmåten.

– Vi ser svært alvorlig på hvordan UNO Life legger urimelig press på forbrukerne nå, og gjør alt i vår makt for å få bukt med den lovstridige praksisen, sier forbrukerombud Gry Nergård i presseskrivet.

I strid med god forretningsskikk

Forbukerombudet vurderer firmaets framgangsmåte som i strid med god forretningsskikk i markedsføringsloven.

Frode Elton Haug

Juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug.

Foto: Forbrukerombudet

– UNO Life vil sikkert hevde at dette er en måte å komme i dialog med folk på, men vi mener måten det er gjort på er å gå over streken, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet.

Pengesummen UNO Life tilbyr forbrukere å betale, skal variere mellom et par hundre kroner og tusen kroner. Det er usikkert om noen har takket ja til tilbudet.

– Tilbud om forlik bør ikke endre hvordan folk forholder seg til kravet. Vi vil råde forbrukere til å fastholde protestene sine, sier Elton Haug.

Kan bli flere sanksjoner

I september ga Forbrukerombudet selskapet en bot på i overkant av 1.5 millioner kroner. Ledelsen bestrider imidlertid boten og saken skal derfor opp i Markedsrådet 27. november.

Nå har ombudet varslet firmaet om at det kan bli snakk om flere sanksjoner.

– Vi har sagt at UNO Life må slutte å opptre på denne måten, ellers så kan det bli flere sanksjoner og bøter fra vår side, sier Elton Haug.

UNO Life har fått frist til torsdag 30. oktober klokken 12 med å bekrefte at de har stoppet de ulovlige handlingene.

Trakk saker

Tidligere i dag kom nyheten om at helsekostfirmaet trekker saker som skulle behandles av forbrukertvistutvalget denne uka. Men fortsatt ligger over 100 saker på vent til behandling i utvalget.

I september ga Forbrukerombudet selskapet en bot på i overkant av 1.5 millioner kroner. Ledelsen bestrider imidlertid boten og saken skal derfor opp i Markedsrådet 27. november.

Ledelsen i UNO Life har ikke svart på NRKs henvendelser.