Hopp til innhold

Kutter kraftig ved Kongsberg Maritime

I alt 200 årsverk skal vekk ved Kongsberg Maritime. Det er nedgangen i oljebransjen som er hovedårsaken.

Kongsberg Gruppen

Kongsberg Maritime er en av avdelingene til Kongsberg Gruppen.

Foto: Per Håkon Solberg

Nedbemanningen ble kjent i dag. Kongsberg Maritime har virksomheter flere steder i landet, men så langt er det ikke klart hvilke virksomheter og hva slags type stillinger som skal vekk.

Ronny Lie

Ronny Lie er kommunikasjonsdirektør i Kongsberg Gruppen.

Foto: Kongsberg Gruppen

– Vi har varslet at det vil berøre om lag 200 ansatte, men når det gjelder hvor de berørte jobber, så er ikke den fordelingen gjort. Det må vi komme tilbake til etter dialog med de tillitsvalgte og ansatte, sier kommunikasjonsdirektør Ronny Lie i Kongsberg Gruppen.

Selskapet leverer en rekke tjenester og produkter innen navigasjon, overvåking og styring av skip, rigger, plattformer og andre aktiviteter til sjøs. Selskapet leverer også undervannstjenester, deriblant fjernstyrte miniubåter.

Allmøte i dag

De ansatte fikk beskjeden i et allmøte i dag. De siste månedenes usikre tider i oljerelaterte virksomheter, har gjort at nedbemanningen ikke kom overraskende på de ansatte.

– Vi er godt kjent med situasjonen i offshoreindustrien. Det har nesten ikke gått en dag uten at det har vært oppslag i nasjonale aviser, så våre ansatte har vært klar over situasjonen. Likevel forstår vi at dette er krevende å fordøye, og det tar vi på det største alvor, sier Lie.

Han påpeker at de vil gjøre nedbemanningsprosessene så gode som mulig, for å ta vare på de ansatte i en krevende tid.

– Må tilpasse oss markedet

Hvem som må gå blir trolig klart etter noen uker. Ifølge Lie er det kun Kongsberg Maritime som nå er i en utsatt posisjon. De andre delene av moderselskapet Kongsberg Gruppen skal ikke være i fare for å måtte nedbemanne.

– Tiltaket er gjort med utgangspunkt i den situasjonen vi har nå, og den tiden vi ser foran oss. Slik sett er det ikke planlagt noe utover den annonseringen vi hadde i dag. Samtidig må vi tilpasse oss den markedsdynamikken vi jobber i. Vi må hele tiden tilpasse organisasjonen etter den etterspørselen vi har til enhver tid, sier Lie.