Hopp til innhold

Kaller inn til hastemøte

Fylkesordførerne i Buskerud og Akershus møter Statens vegvesen i et hastemøte om sikkerheten i Oslofjordtunnelen på tirsdag.

Brann Oslofjordtunnelen

NY BRANN: Nok en brann i Oslofjordtunnelen har skapt sterke reaksjoner. Nå vil fylkesordførerne få veivesenet med på å finne strakstiltak for pendlere og sikkerhetstiltak på lenger sikt.

Foto: Harald Indrehaug / NRK

Politikerne i Buskerud har i lang tid sett svært alvorlig på sikkerhetssituasjonen i tunnelen og ba i det siste fylkesutvalgsmøtet om få fortgang i å etablere fast vakt med brannbil og tungbergingsbil ved tunnelen.

– De to brannene de siste ukene viser, sammen med alle stans for øvrig i tunnelen, at dette er høyst nødvendig, sier fylkesordfører Roger Ryberg (Ap).

Ryberg sier han ikke vil sitte stille og se på situasjonen og har sammen med fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus tatt initiativ til et møte med Statens vegvesen alt på tirsdag.

Fylkesordførerne på pressekonferanse om Viken

HASTEMØTE: De to fylkesordførerne møter vegvesenet tirsdag for å diskutere sikkerhetstiltak i tillegg til umiddelbare tiltak for pendlere.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

Passasjerbåt

På møtet vil både akutte sikkerhetstiltak og tiltak knyttet til den problematiske hverdagen for pendlere bli diskutert. Ryberg sier det er helt uakseptabelt at Statens vegvesen ikke kommer pendlerne i møte med midlertidige løsninger i situasjonen som nå er oppstått.

Buskerud-ordføreren lanserer passasjerbåt som en midlertidig løsning i en overgangsperiode, og sier dette konkrete forslaget blir tatt opp på tirsdagens møte.

Samtidig er han helt klar på at sikkerheten må være bedre når tunnelen åpner igjen, om tidligst to til tre uker. Fylkesordføreren fra Akershus er bekymret for at det er et sjansespill å kjøre i dagens tunnel og ønsker tydeligere informasjon ut av møtet.

– Jeg håper at vi får mer klarhet i årsaken til at disse uhellene skjer. Om vi kan vente at de skjer igjen og hva som er handlingsrommet. Det hadde vært interessent å få vite hvilke hendelser som skjer med hvilke type biler så det går an å gjøre en risikovurdering, sier Solli til NRK.

– Kan bruke bompenger

I tillegg til fast beredskapsvakt med brannbil og bergingsbil ved tunnelen, mener Ryberg at skanning og avvising av vogntog med varmeutvikling kunne vært satt i gang for lang tid siden – om det hadde vært vilje til dette.

– Vi kan ikke lenger finne oss i at våre innbyggeres sikkerhet nedprioriteres på denne måten, understreker fylkesordføreren, som mener de nødvendige sikkerhetsordninger kan iverksettes umiddelbart.

Statens vegvesen sier til VG at det neppe blir aktuelt å betale for tiltakene som etterlyses og henviser til at brannsikkerhet er et kommunalt ansvar.

– Maken til arroganse har jeg ikke hørt på mine 30 år som politiker, sier Ryberg.

Dersom ikke veivesenet finansierer de foreslåtte tiltakene, foreslår Buskerud fylkeskommune at man i påvente av et nytt tunnelløp kan bruke av bompenger som står på bok. Det haster med å få på plass en permanent løsning på Oslofjordforbindelsen, sier han.

– Regjeringen må nå gå fra ord til handling når det gjelder å starte bygging av tunnel eller bro, avslutter Ryberg.