NRK Meny
Normal

Full forvirring om Oslofjordtunnelen

Det er fortsatt ikke klart om det blir nok et tunnelløp i Oslofjordtunnelen eller ny bro.

Oslofjordtunnelen

Det er fortsatt ikke klart om det blir et ekstra tunnelløp i Oslofjordtunnelen eller om det blir ny bro i det samme området.

Foto: Chetan Rastogi / NRK

Det hersker full forvirring etter Kristin Ørmen Johnsen (H) tidligere i dag proklamerte at det blir et nytt tunnelløp, hun sa blant annet dette:

– Årsaken til at vi velger å bygge nytt tunnelløp er at det kan la seg bygge innen tre år. Er man optimistiske kan man få en byggestart mellom 2020 og 2022, forklarer Ørmen Johnsen.

Les hele saken her: Går for nytt tunnelløp til 4,5 milliarder kroner

Men nå viser det seg at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ønsker det annerledes.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) fortalte onsdag ettermiddag at broalternativet fortsatt er aktuelt.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Det er en diskusjon om man skal bygge et nytt tunnelløp som vil gjøre det man har mye bedre, men man har fortsatt problemer med stigning inne i tunnelen. En annen mulighet vil være å bygge en bro, men det vil være dyrere og ta lengre tid.

Samferdselsministeren avviser med dette om at avgjørelsen om et nytt tunnelløp er tatt.

Kan fortsatt bli bro

Solvik-Olsen påpeker at de 4,5 milliardene som nå er satt av til et tunnelløp, kan flyttes til et mulig broprosjekt.

– Vi får se om man ender opp med en annen løsning, disse pengene kan flyttes over til et broprosjekt, men da med viten om at det tar lengre tid å forberede et sånt prosjekt.

– Hvis dere får ESA sin godkjennelse til å bygge et løp nummer to, selv om den er for bratt, vil det være denne løsningen dere går for?

– Nei, det er ikke besluttet enda. Hos enkelte er det viktig å få fikset de utfordringene vi har i dag, og et tunnelløp vil oppleves som en god nok løsning, for da vil man ikke trenge å stenge begge tunnelløpene som er et problem i dag.

Denne er stengt nesten hver dag

Solvik-Olsen påpeker at hvis man velger et ekstra tunnelløp så slipper man miljødiskusjonen som har tatt mye tid i området. Men utfordringen er at det vil ta lang tid både å prosjektere og bygge en bro. Dessuten vil det økonomisk være en langt større kostnad.

– Det koster nesten ti milliarder korner mer og det er jo penger som man ikke kan bruke andre steder. Derfor vil dette være en stor diskusjon både i regjeringen og i Stortinget.

– Vil kjempe for tunnel

Kristin Ørmen Johnsen (H) sier til NRK onsdag ettermiddag at Buskerud høyre vil kjempe for et tvillingløp i Oslofjordtunnellen.

– Skal regjeringen bygge en ny tunnel eller skal de ikke?

– Vi kommer til å presse på for å få den løsningen, sier høyrepolitikeren.

Hun erkjenner dermed å ha gått for høyt ut onsdag morgen ved å presentere en ny tunnel som en vedtatt løsning.