NAV-ansatte kjenner ikke egne regler, og NAV-kontorene i kommunene gjør mange feil når de skal utbetale støtte. Det viser en ny tilstandsrapport fra fylkesmannen.
Fylkesmannen tar nå kontakt med både NAV-kontorene og rådmennene for å få en slutt på de mange feilbehandlingene.
– Tallene er overraskende høye, sier Merete Solstad i sosial- og helseavdelingen til Fylkesmannen i Telemark.
Fylkesmannen er bekymret for at NAV-kontorene i kommunene gjør mange feil når de skal utbetale støtte. En gjennomgang viser en kraftig økning i antall klagere som får medhold.
Les også:
Les også:
– Sånn kan vi ikke ha det
I nesten 40 prosent av klagene som kommer inn, viser det seg at NAV har gjort feil, sier Solstad. Hun understreker at dette kan være svært alvorlig for brukerne.
– Det er livsnødvendig for enkelte. Noen trenger jo penger til for eksempel mat og klær, som de ikke får fordi ansatte i NAV gjør feil.
Fylkesmannens tilstandsrapport viser også at det har vært en utvikling. I fjor var det nesten dobbelt så mange vedtak som NAV måtte omgjøre, i forhold til året før. Det er ikke lett å si hvorfor dette skjer.
– Noen kan ikke reglene, i andre tilfeller skjer feilbehandling fordi ansatte er under tidspress, tror Solstad.
– Bekymringsfullt
I kommunene er det rådmennene som er øverste leder for NAV-kontorene.
Tore Martinsen, leder av rådmannsutvalget i Telemark, er bekymret for den negative utviklingen.
– Dette tar vi på alvor. Vi vil gå ned i materialet. Dette er noe kommunene må se nærmere på, sier Martinsen.
– Bør få eget ombud
Torbjørn Røe Isaksen i Høyre mener det bør opprettes et NAV-ombud for å hjelpe brukerne i kontakt med NAV.
– Denne saken viser hvor viktig det er å få på plass et ombud til brukernes fordel, sier han.
Politikeren mener også at det er klare svakheter i dagens system.