Hopp til innhold

– NAV-ansatte kan ikke egne regler

Fylkesmannen i Telemark er bekymret for kraftig økning i feilbehandlinger hos NAV.

Solstad

Merete Solstad ved Fylkesmannen i Telemark er bekymret for de nye opplysningene om at NAV-ansatte ikke kan egne regler.

Foto: Lorentz Berg / NRK

NAV-ansatte kjenner ikke egne regler, og NAV-kontorene i kommunene gjør mange feil når de skal utbetale støtte. Det viser en ny tilstandsrapport fra fylkesmannen.

Fylkesmannen tar nå kontakt med både NAV-kontorene og rådmennene for å få en slutt på de mange feilbehandlingene.

– Tallene er overraskende høye, sier Merete Solstad i sosial- og helseavdelingen til Fylkesmannen i Telemark.

Fylkesmannen er bekymret for at NAV-kontorene i kommunene gjør mange feil når de skal utbetale støtte. En gjennomgang viser en kraftig økning i antall klagere som får medhold.

Les også: Kan kutte opp til 400 stillinger på Navs lokalkontorer
Les også: Har sagt opp 3 Nav-ansatte hver dag

– Sånn kan vi ikke ha det

I nesten 40 prosent av klagene som kommer inn, viser det seg at NAV har gjort feil, sier Solstad. Hun understreker at dette kan være svært alvorlig for brukerne.

– Det er livsnødvendig for enkelte. Noen trenger jo penger til for eksempel mat og klær, som de ikke får fordi ansatte i NAV gjør feil.

Fylkesmannens tilstandsrapport viser også at det har vært en utvikling. I fjor var det nesten dobbelt så mange vedtak som NAV måtte omgjøre, i forhold til året før. Det er ikke lett å si hvorfor dette skjer.

– Noen kan ikke reglene, i andre tilfeller skjer feilbehandling fordi ansatte er under tidspress, tror Solstad.

– Bekymringsfullt

I kommunene er det rådmennene som er øverste leder for NAV-kontorene.

Tore Martinsen, leder av rådmannsutvalget i Telemark, er bekymret for den negative utviklingen.

– Dette tar vi på alvor. Vi vil gå ned i materialet. Dette er noe kommunene må se nærmere på, sier Martinsen.

– Bør få eget ombud

Torbjørn Røe Isaksen i Høyre mener det bør opprettes et NAV-ombud for å hjelpe brukerne i kontakt med NAV.

– Denne saken viser hvor viktig det er å få på plass et ombud til brukernes fordel, sier han.

Politikeren mener også at det er klare svakheter i dagens system.