Hopp til innhold

Morgenandakten onsdag 8. august

Ditt bilde av Gud

Jan Erik Larssen
Foto: Baard Berg Wilhelmsen / NRK

Johannes 4, 1 - 42

Jeg lurer på hvor mange forskjellige bilder og oppfatninger det finnes av Gud. Og hva er det som har skapt mitt og ditt bilde av han? Antakelig er vårt bilde av Gud sterkt preget av andre kristne mennesker vi kjenner og har møtt.

Mitt bilde av Gud var en streng og myndig mann som fulgte med på alt jeg gjorde, og som samlet på alt det jeg gjorde galt. Jeg tenkte på han som skuffet og såret over mine tanker, gjerninger og ord, og jeg var redd for at han ville straffe meg fordi jeg ikke var "god nok".

Andre kristne jeg kjenner var livredd for Gud. Deres bilde av Han var malt av myndige predikanter og forkynnere som med store ord forsøkte skremme andre til tro og lydighet. Jeg kjenner også til mennesker som har blitt utsatt for overgrep av voksne som har brukt Gud til å forsvare og forklare sine handlinger. Hva slags bilde tror du disse menneskene har av Gud i dag?

Det triste og skumle er at svært mange betrakter Gud kun gjennom mennesker som vitner og forteller om Han. Konsekvensen er at mange lever med et forvrengt bilde av Gud, et bilde som rett og slett ikke stemmer med hvordan Gud virkelig er.

Det kan være bra med prekener og forelesninger, og det finnes mange fantastisk gode formidlere, men av og til bør man gå til kilden selv for å sjekke sannheten i det som blir fortalt, og siden Gud i så stor grad preger samfunnet vårt, er det viktig å ha et riktig bilde av Ham. Svaret på hvordan Gud er og hvordan Han betrakter deg, finner du i Lukas 15, vers 11-32. Der kan du lese lignelsen om "sønnen som kom hjem", fortalt av Jesus for å beskrive Gud konkret.

Denne sønnen gjorde alt tenkelig galt mot sin far. Ville ha arven på forskudd, noe som betød det samme som å ønske sin far død. Han fikk arven, dro av sted og sløste bort pengene på horer, fest og fyll. Han ble raka fant, mistet de dårlige vennene og havnet så langt ned på rangstigen man kunne for sin tid: ble grisepasser og fikk ikke annet å spise en det grisene fikk. Da angret han, ikke overraskende, og var feig nok til å sette kursen hjemover i håp om å få bli tjener hos sin far, for han visste at faren stelte godt med sine tjenere.

Hvordan blir han tatt i mot av sin far? Han møter en pappa som kommer han løpende i møte, som kaster seg om halsen hans, som jubler over å se gutten sin igjen. En pappa som kler opp gutten sin med den fineste kappen, setter ring på fingeren hans, slakter den beste kalven og inviterer til kjempefest for å feire sin sønn som er kommet hjem igjen!

Fortellingen inneholder ikke et eneste ord om konsekvenser, straff, skuffelse og avvisning. Den forteller om en far så full av kjærlighet, nåde og glede at vi som mennesker knapt kan fatte at det er mulig å være så raus mot en sønn som har vært en skikkelig drittsekk.

Denne fortellingen er den sanne fortellingen, fortalt av Jesus, om hvem Gud er og hvor grenseløst høyt han elsker og lengter etter sine barn. Guds barn er deg og meg. Derfor, om ditt eller mitt bilde av Gud er av en mørk, streng og dømmende person, så er ikke det et bilde av Gud. Det er et bilde av en fantasifigur, skapt av andre mennesker og oss selv.

Tviler du? Finn veien hjem igjen til Gud, og erfar at det er sant.

Jan Erik Larssen

Programleder og foredragsholder

Musikk: Salmeklang - "Eg er ein gjest i verda"

Skog