Hopp til innhold

Morgenandakten mandag 4. juli

Andakt om ordene

Hanne Elstrøm
Foto: Brith Dybing / NRK

Vi mennesker er en helt unik del av skaperverket; vi har ord. Med ord skaper vi fortid, nåtid, fremtid. Vi skaper forhold til andre mennesker. Gode og dårlige relasjoner,

Vi sparer på ord. Ord sagt av oss eller ord sagt til oss. Ord som gir hjelp på veien eller som gjør at vi ikke kommer videre.

Så har vi ordene vi sier sammen. Som når vi alle står side om side og synger "Ja vi elsker dette landet!" en dag i mai! Eller ber Fader vår sammen i våre kirker eller her sammen ved radioen. Da kan ord gi oss følelsen av fellesskap.

Ord gjør oss sårbare! Og de som ikke har språk, ikke kan få sagt ordene er kanskje de mest sårbare av de alle.

Noen har ord i sin makt. Noen har kloke ord. Noen skriver ord så sterke at boksider får lapper og eselører og permene faller fra hverandre.

Det hjertet ditt er fylt av renner munnen over med heter det. Det viktigste da er hva du sanker inn i ditt forråd. At du har noe godt å hente ut. I mitt forråd har jeg en setning som lyder sånn: "Med ord strekker mennesket seg mot Gud. Og han svarer med Ordet som ble menneske."

Jesus er Guds svar på tiltale. Ordet kom oss helt nær! Det er i våre hjerter! Og Jesus, han snakket hele tiden! Og han kom med de nye ordene! Han ga nye ord vi kunne sanke til vårt forråd: Nåde. Tilgivelse. Fremtid. Håp. Evighet.

Det er ikke tvil om at språk er makt. Språket kan opprettholde grenser eller være et redskap til å overvinne dem! Når livet er vanskelig, uutholdelig, uforståelig og helt knust, da er det livsnødvendig at fellesskapet, Gud og troen er fattbart, at vi snakker sant om livet. At det vi sier er lett å forstå, ærlig og at det har som intensjon å reise opp mennesker, trøste, gi verdighet. Være gode ord til noens forråd.

Det er et vanskelig landskap. Vi skal trå varsomt. Ikke være så skråsikre. Desto viktigere å holde fast på at Jesus er bærer av alle de nye ordene som beriker oss og fellesskapet. De ordene han ber oss så innstendig om å lytte til. Tro på.

For ordet er det helt nær i din munn og i ditt hjerte så du kan leve etter det.

Velsignet være øynene dine så du ser klart.

Velsignet være munnen din så du taler sant

Velsignet være ørene dine, så du hører det som blir sagt til deg,

Velsignet være hjertet ditt, så du fylles med kjærlighet

Velsignet være føttene dine, så du finner og går den veien som er den rette for deg.

Hanne Elstrøm

Musikk: Odd Nordstoga - "Orda du gav meg"

Skog