Hopp til innhold

Morgenandakten mandag 27. november

Kom og se, før du gjør deg opp en mening!

Stian Kilde Aarebrot
Foto: Arnfinn Pettersen

I starten av Johannes-evangeliet utspiller det seg en høyst merkverdig scene: Ved elven Jordan står døperen Johannes i sin kamelhårskappe. Kanskje har han tatt seg en etterlengtet matpause mellom all forkynnelse til dom og omvendelse. Kanskje knasker sprøstekte gresshopper, dyppet i villhonning. I alle fall står han og prater med to av disiplene sine, da han får øye på søskenbarnet sitt, Jesus.

Det er mye Johannes kunne sagt der og da, som en klassisk respons på det å få besøk av en fetter. Men isteden utbryter han: "Se, Guds lam!"

Brått avbryter disiplene samtalen de har med Johannes, og begynner isteden å nærmest snike seg etter Jesus. Det virker som om Jesus blir litt brydd, for han stopper til slutt opp og spør dem hva de leter etter. Da svarer de: "Rabbi, hvor bor du?" Det begynner å bli litt goddagmann-økseskaft over hele samtalen.

Jeg - ville nok heller svart på spørsmålet om hvor jeg bor, med å oppgi adressen min. Eller, med tanke på den merkelige oppførselen til disiplene, hadde jeg muligens oppgitt falsk adresse. Jesus derimot svarer bare: "Kom og se!". Og så så blir de med Jesus, og er sammen med han til langt ut på kvelden.

En av de som ble med Jesus dit han bodde var Andreas, broren til Peter. Begge de to endte opp blant de tolv apostlene. I den ortodokse tradisjonen kalles Andreas for "Protocletos" - "den først kallede".

Det å være kalt av Jesus trenger altså ikke være mer enn det å være nysgjerrig på Ham, å snike seg etter på behørig avstand. Og når Jesus stopper opp, sier han aldri "Les deg opp på dette først. Forstå hvem jeg er, at jeg er født av en jomfru, er en del av treenigheten og har dødd på korset for dine synder. Først når du har forstått og trodd alt dette kan du bli med meg".

Nei, Jesus sier bare "Kom og se!". Og Andreas fikk se: at den minste var den største. At det var synderen som angret som var den mest rettferdige. At barn var et forbilde for tro, at fiender skulle elskes, at penger og eiendeler skulle deles, og at det ikke var forskjell på rase, kjønn og klasse.

Hver dag siden den dagen ved Jordans bredder har Jesus stoppet opp når nysgjerrige har begynt å følge etter på behørig avstand. Han stopper opp og sier: "Kom og se!". Se hva livet med meg innebærer. Så kan du heller gjøre deg opp en mening om hvem jeg er og hva jeg er her for etter hvert.

Stian Aarebrot

Areopagosprest, forfatter og leder av praksisnettverket Etter Kristus

Musikk: Natalie Merchant – "Children go Where I Send Thee"

Skog