Hopp til innhold

Hva ville Jesus ha gjort?

Alle tolv disipler bortsett fra Johannes drept for sin tro. De var villige til å gjøre det som Jesus hadde gjort – nemlig å gi sitt liv, sier Silje Kivle Andreassen.

Silje Kivle Andreassen
Foto: Nordstrand menighet

God morgen!

Uttrykket ”What would Jesus do?” eller ”Hva ville Jesus gjort?” spredte seg blant kristne i USA i 1890-årene. I 1896 ga en amerikansk pastor i Kansas ut boka ”I Hans fotspor” – og denne boka er knyttet til ”Hva ville Jesus gjort?”-bevegelsen. Romanen forteller om en pastor som møter en hjemløs.

Den hjemløse undrer seg over at folk i kirkene synger og snakker om at Jesus er deres Herre og at de vil følge ham – men hvorfor er det så få kristne som bryr seg om de fattige, hvorfor er det så få som gjør det som Jesus ville gjort?

Dette spørsmålet ble igjen levende på 1990-tallet. Bevelgesen spredte seg til Norge – og er blitt spesielt kjent blant kristne ungdommer. Du har kanskje sett noen som går med et armbånd det står forkortelsen WWJD på – eller kanskje du har et selv? Armbåndet skal minne den som bruker det på dette spørsmålet ”Hva ville Jesus gjort?” i hverdagens store og små valg.

Etter sin død og oppstandelse hadde Jesus en spesiell samtale med Peter. På stranden etter en lang og strevsom natt med fiske, og etter et godt måltid med nygrilla fisk – spør Jesus: ”Peter, elsker du meg?”

Kanskje var det godt for Peter at Jesus brakte spørsmålet på banen. Han hadde jo feiga skikkelig ut og hardnakka benektet sitt vennskap med Jesus den natten Jesus døde. Jeg kan tenke meg at det var både var litt flaut – og ganske befriende for Peter å si: ”Ja, herre, du vet at jeg har deg kjær”.

Jesus avslutter samtalen med å si: ”Følg meg!”

Etter at Jesus var fart opp til himmelen fortsatte Peter og de andre disiplene å følge Jesus. Jeg kan tenke meg at disiplene ofte spurte seg selv om hva Jesus ville gjort i ulike situasjoner. De tolv og mange andre av Jesu venner satset mye på å følge hans eksempel. Så langt vi vet fra den kristne kirkes martyrhistorie, ble alle de tolv bortsett fra Johannes drept for sin tro. I ytterste konsekvens var de villig til å gjøre det som Jesus hadde gjort – nemlig å gi sitt liv.

Fra kristne andre steder i verden kommer det stadig nyheter om at folk blir forfulgt for sin tro. Trussel om vold og fengsel er en realitet for mange. Troen koster. Og mange våger å gjøre det som Jesus ville gjort – de står fast på troen sin til tross for forfølgelse.

Tanken på at noen blir forfulgt for sin tro kan gjøre oss triste og sinte, men kanskje kan det også gi inspirasjon til å bli en mer lydhør og handlingsvillig disippel her hjemme i trygge Norge.

Men: Hva ville Jesus gjort? Jeg tror han ville sett tiggerne på gata i landets store byer, han ville møtt de gamle og syke, vært sammen med de som er ensomme og redde, han ville besøkt folk som sitter i fengsel, og de som er i asylmottak, han ville lekt med barna, og jeg tror han ville engasjert seg i klimakampen, prioritert kollektivtransport og økologiske og rettferdige varer.

Jeg tror at mye av det Jesus ville gjort kan vi også gjøre. Lykke til med å følge Jesus!

Skriv e-post til Silje Kivle Andreassen

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vi hører Kari Bremnes framføre sin egen sang ”Hvis du kommer tebake igjen”.

Andakt 01.08.08 ved Silje K. Andreassen

Skog