Hopp til innhold

Halleluja

Gud fortjener å lovprises, for det nydelige skaperverket og for sin ubetingede godhet som innebærer at vi har mulighet til å bli godtatt og akseptert av Ham, sier Per Anders Nordengen.

Per Anders Nordengen
Foto: Helge Gudmundsen / NRK

Denne sangen; Halleluja, har vært en av de mest spilte sangene de siste årene,- her hjemme takket være De Nye Gitarkameratene som har levendegjort Leonard Cohen`s store slager.

Halleleluja,-- dette ordet som er et bibelsk gledesrop og som forekommer 27 ganger i Bibelen.

Halleluja har sitt opphav i det hebraiske språket, det forekommer i Det Gamle Testamentet og det er sammensatt av ordet hallelu som betyr lovpris, og ja som er forkortelse for Jahve som igjen er navnet på Gud.

”Lovpris Gud” betyr altså ordet halleluja som brukes mye både av jøder og kristne,- og som de siste årene har lydt fra mange norske scener, radiostasjoner og CD-spillere.

Halleluja har vi mange årsaker til å si. For det er grunn til å lovprise Gud;

Lovprise Skaperen for den herlige og frodige sommertiden som vi opplever akkurat nå. Takke Ham for livskreftene som males fram i så sterke sommerfarger, og sette pris på alt i livet som ikke er noen selvfølge.

Gud fortjener å lovprises, for det nydelige skaperverket og for sin ubetingede godhet som innebærer at vi har mulighet til å bli godtatt og akseptert av Ham,- og kjenne Guds-tilhørighet i liv og i død.

Halleluja,--- ikke bare som noe vi synger. Men minne hverandre om at det er viktigere å gjøre halleluja enn bare å si det.

Salme 146 i Bibelens salmebok både åpner og avslutter med halleluja, og den lyder slik:

”Halleluja.

Lovsyng Herren, min sjel. Jeg vil love Herren så lenge jeg lever, og synge for muin Gud så lenge jeg er til.

Herren er konge til evig tid, din Gud gjennom alle slekter, Sion. Halleluja”.

Skriv e-post til Per Anders Nordengen her.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vi hører Hallelujah med Leonard Cohen.

Hør andakten31. juli.

Skog