Hopp til innhold

Gammel vane vond å vende

Kjærligheten som Gud viser oss i Jesus – han som gav seg selv for oss for at vi skal være tilgitte og frie – den omdanner innenfra, sier Helga Haugland Byfuglien.

Helga Haugland Byfuglien
Foto: Privat bilde

Endring – det er vanskelig det.

Kampanjer og reklame lover oss hjelp til å åpne nye dører for fremtiden: Legg om til mer helsevennlig livsstil, skaff deg ny utdannelse og invester i drømmehytten! Noen griper det som nyttige spark bak til å gjøre gode endringer – kanskje du er av dem? Det er inspirerende og fornyende å gjøre nye valg.

Men det krever mye - det er vanskelig. Sporene av gamle mønstre er så dype at det alltid er lett å falle tilbake til det kjente, selv om vi ikke ønsker det. Jeg tror det er mange som har erfart som jeg: Gammel vane er veldig vond å vende. Skal endring vare ved, må det skje en prosess som forandrer, ikke bare de ytre handlinger, men mer om å endre holdninger, tanker og sinn.

Troen på den gode og kjærlige Gud slik vi møter han i Bibelen gjør noe med livet vårt på mange vis: Barmhjertigheten og godheten som Jesus viste mennesker, utfordrer oss til ikke bare å tro på han, men også ha han som forbilde og leve etter det.

De fleste av oss aner hva det betyr – gjennom hans holdninger til alle han møtte, hans milde ord og hans sterke handlinger. Selv uten å tro på Jesus, har mange han som et ideal: Vi skal elske vår neste som oss selv – det er vår oppgave, vårt oppdrag og vårt kall. Verken mer eller mindre.

Det går an å miste motet av mindre oppfordringer enn det, en mandag morgen. Listen kan knapt legges høyere for oss, vi som vet at så mye dreier seg om oss og vårt.

Dagens bibelord fra brevet til Hebreerne i kapitel 8 lar oss se annerledes på det:

Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn og skrive dem i deres hjerter. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk. Da skal ingen lenger undervise sine landsmenn eller sin bror og si: Kjenn Herren. For de skal alle kjenne meg, fra den minste til den største blant dem. For i nåde vil jeg tilgi deres urett, og syndene deres vil jeg aldri mer minnes.

Kjærligheten som Gud viser oss i Jesus – han som gav seg selv for oss for at vi skal være tilgitte og frie – den omdanner, innenfra – den skaper et gjensvar på hans godhet som gjør noe med vår tankegang: Den hjelper oss til å se på ethvert menneske som uendelig verdifullt, som elskeverdig og enestående. Fordi Gud elsker alle like høyt, både deg og din neste.

Det er hans lov – og den blir skrevet i vårt hjerte når vi stoler på han. Da blir ikke livet en kamp for å lykkes bedre, men blir preget av hans kjærlighet som gjør noe med oss, også denne dagen. Vi får hjelp til å se på oss selv og andre med kjærlighet og godhet.

Skriv e-post til Helga Haugland Byfuglien.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vi hører Maria Therkelsen og Anders Berglund synge salmen ”Kjærlighet fra Gud".

Hør andakten 15. oktober 2007.

Skog