Hopp til innhold

Den minstes venn

Gud søker fortsatt bolig og herberge blant de små og foraktede. Han skjuler seg bak den minstes ansikt. Og du merker skyggen av ham, når du tar deg tid, sier Tor Singsas.

Tor Singsaas
Foto: Helge Helgheim / NRK

Hva med litt latin på morgenkvisten? ”Larva Dei”. Gjennom tidene har de sagt det om Gud.

” Larva Dei” betyr ”Guds maske”. Gud går med maske gjennom verden. Han skjuler seg bak en annen, som blir hans maske. Og han skjuler seg for at en Annen enn ham selv skal bli sett. En spennende tanke, at Gud står skjult bak en annen og ser på deg.

Hvem skjuler Gud seg bak?

Antagelig en annen enn vi tror. Vi tror at det må være det praktfulle, det perfekte, det prinsippfaste, bak de moralske, de sterke i troen, det som lykkes.

Kirka snubler og stadig vekk i dette. Hvor ofte har ikke prester og prelater trodd at Gud holdt seg til det storslåtte, makteliten, prakten, prestisjen, det fullkomne, det som godtfolk flest holder for aktverdig?

Jesus, Guds Sønn kom julenatt og tar bolig blant de små og fattige. Han var omstridt, for han oppsøkte og var hos den nedbrutte, de utslåtte, de som ikke ble sett. De som levde i bakgatene og veitene, som gikk omveier for å slippe å møte godtfolk. For de foraktet seg selv. Men Jesus gir mennesker verdigheten tilbake.

Guds Sønn var en av de minste på jord. Derfra kommer han oss i møte fortsatt. Gud søker fortsatt bolig og herberge blant de små og foraktede. Han skjuler seg bak den minstes ansikt. Og du merker skyggen av ham, når du tar deg tid til, og virkelig stopper opp og møter den minstes øyne.

Gud er den minstes nærmeste venn og forsvarer. Den beste og enkleste måten å møte Jesus på, er å møte ham i et annet menneske. Da står han der rett foran øynene dine, skjult bak den minstes.

Evangelisten Markus forteller i Markus 9. kap at disiplene diskuterte ivrig hvem av dem som var den største og fremste? Da Jesus hørte det sa han: ” Om noen vil være den første, må han være den siste av alle, og tjener for alle.” Så tok han et lite barn og stilte det midt iblant dem. Han la armen om barnet og sa til dem:” Den som tar imot et slikt barn i mitt navn, tar imot meg.” Bak den minstes ansikt står Gud, den minste er Larva Dei, Guds maske. Prøv å se etter Gud på denne måten. Da skjer det noe ---.

  Skriv e-post til Tor Singsaas

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vi hører og Kristina Jølstad Moi synge litt av John Bells sang ”Et lite barn”.

Hør andakten 10. januar 2008.

Skog