Hopp til innhold

”Beautiful Savior”

Per Arne Dahl og Per Aamodt Tveit avslutter ukas samtaleandakter med en salme som har gjort stort inntrykk.

Per Tveit og Per Arne Dahl
Foto: Yngve Tørrestad / NRK

PAD: Mandag denne uken, den 13. juli, fylte en av vår tids betydeligste salmediktere, Svein Ellingsen, 80 år. Han har skrevet mange salmer, han har også oversatt mange salmer, og en av disse er salmen ”Beautiful Savior” - i Svein Ellingsens språkdrakt: ”Herligste Jesus, alle Herrers Herre”. I dag skal vi høre den engelske utgaven, og Per, du har fortalt meg at det var noe med melodien som gjorde at denne salmen virkelig gjorde inntrykk på deg?

PT: Ja, nei, det var at jeg hørte den teksten på engelsk den gangen til ”Deilig er jorden”- melodien, det gjorde meg så vanvittig godt. Det var en utrolig fin blanding av tekst og melodi.

PAD: Og denne uken har vi forsøkt å spenne en bue fra fortvilelsen til forklarelsen, fra klagen til velsignelsen, eller fra tomheten til fylden. Hvordan har du opplevd at dette har blitt mulig i ditt liv, Per?

PT: Ja, det – jeg opplever ikke at det er noen bue, jeg. Jeg opplever at det er en streng, en beinhard, solid streng, fra det tomme, hvor jeg hyler eller roper: ”Hvor er du Gud, du måste finnas”, og til at jeg kan virkelig lovsynge den jeg tror på. Og lovsynge den oppstandne Jesus Kristus som min tro er dønn avhengig av. Hvis Han ikke har stått opp fra de døde, så er det jo helt dødfødt det vi tror på!

PAD: Det er mange som har fulgt oss denne uken, og hvis du til slutt skulle si noe til oss om hvordan vi kan leve samtidig både i klagen og i lovsangen, hva vil du si da?

PT: Jeg vil si: Behold fokus på den levende og oppstandne Jesus Kristus, og hyll Ham som vi gjør i den sangen vi nå skal høre: ”Beautiful Savior”.

Skog