Hopp til innhold

Undervisningsopplegg – radikalisering og ekstremisme

Ole Kristian Brastads egen fortelling er utgangspunktet for dette opplegget. Bruk det til samtale i klasserommet, til individuelle oppgaver - eller en fagdag om temaet. Opplegget er tverrfaglig og dekker mange kompetansemål på 10. trinn og vgs.

På parkbenk. Tenner Zippo-lighter.
Illustrasjon: Renate Rognan / NRK

Spørsmålene knyttet til Ole Kristian Brastads historie er tidløse. De er nødvendige å stille, også i en tid hvor radikaliseringsprosesser ofte foregår på nett.

Se historien om Ole Kristian

Hvordan finne mestring, spenning, en flokk å høre til? Hva gjør vi om noen vi kjenner faller utenfor eller begynner å uttrykke ekstreme holdninger? Hva er tillatt i politisk kamp? Hvilke krefter trekker folk i grøfta, og hvor finnes det håp?

Opplegget struktureres over fem temaer, knyttet til nøkkelscener i historien til Ole Kristian Brastad.

Last ned denne introduksjonen og temaoversikten som PDF

Følg lenkene til spørsmål og kompetansemål:

1) Identitet og tilhørighet

Ole Kristian var alene. Når inspektøren på skolen spør om han har det bra, svarer han ja. Men angrer etterpå. Det var mye han manglet.

Til spørsmålene

2) Ytringsfrihet og kansellering

I et radioprogram spilte NRK av Ole Kristians sterkt rasistiske meldinger. Dette ville nok ikke skjedd på samme måte i dag. Hva har skjedd med den offentlige samtalen?

Til spørsmålene

3) Aktivisme og ekstremisme

Politisk engasjement er nødvendig for at et demokrati fungerer. Men hvor går grensene mellom engasjement og ekstremisme? Hvilke virkemidler har vi lov til å bruke i kamp for en sak vi tror på?

Til spørsmålene

4) Kildekritikk og konspirasjonsteorier

Ole Kristian kjenner til Holocaust, men i sitt nye miljø setter han det han vet fra før til side. Hvordan kunne han gjøre det?

Til spørsmålene

5) Menneskeverd og tilgivelse

Ole Kristian leser FNs erklæring om menneskerettigheter mens han soner dommen sin. Den gjør inntrykk på ham. Særlig erklæringens første artikkel - at alle mennesker er verdifulle og ingen er mer verdifulle enn andre.

Til spørsmålene