Hopp til innhold
Kronikk

Stadig flere juksepaver

En rekke bilfabrikker har fusket med utslippsdataene. Det må få konsekvenser for bilfabrikantene.

Bilfabrikk i Tyskland

IKKE BARE VW: Det startet med Volkswagen, men nå viser det seg at mange andre bilfabrikanter har jukset med utslippsdata. Et svik mot både forbrukerne og miljøet mener NAF.

Foto: ODD ANDERSEN / Afp

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Volkswagen-konsernet ble i fjor tatt for å ha installert en egen programvare i millioner av biler for å jukse seg til lavere utslippstall. Mange mumlet da at de sikkert ikke var alene om dette. Vi må skuffende konstatere at det viste seg å være riktig.

Ikke bare er dette et svik mot forbrukerne, men et kraftig skudd for baugen i arbeidet med å få ned utslippene fra bilparken.

Volkswagens biler av typen VW, Audi, Skoda og Seat er jukset med, og nå gjennomgås modell for modell oppgraderinger, og tar nye tester for å få typegodkjenningen på plass igjen. Elleve millioner biler er berørt av saken på verdensbasis.

Det var amerikanske miljømyndigheter som avslørte dette jukset, og det ser i dag ut til at eiere av bilene omfattet av jukset i USA tilbys 40.000 kroner i erstatning. I tillegg vil eierne av 500.000 biler tilbys tilbakekjøp fra Volkswagen.

Skandalen vokser

Forrige uke kom det frem at også Mitsubishi-konsernet har oppgitt falske tall i sine tester. Jukset som da kom frem gjelder Mitsubishi-modellene eK Wagon og eK Space, samt bilene Dayz og Dayz Roox, og det skulle gjelde 625.000 biler. I etterkant har det kommet frem at Mitsubishi har jukset med tall på biltester helt siden 1991. Omfanget kan med andre ord være veldig mye større enn først antatt.

Vi snakker altså ikke om at bilene har litt høyere utslipp enn grenseverdien – det dreier seg om en mangedobling.

Som en følge av «dieselgate»-saken til Volkswagen i fjor, har tyske og britiske myndigheter testet en rekke bilmerker. Den tyske transportministeren Alexander Dobrindt kaller resultatet nedslående. I biler av merkene Mercedes, Opel og Porsche er det funnet uregelmessigheter knyttet til utslipp. Det samme er tilfelle hos biler av merkene Renault, Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai, Jaguar, Jeep, Land Rover, Nissan og Suzuki.

Kjølig vær gir store NOx-utslipp

I disse sakene viser det seg at når temperaturen blir kaldere enn 17 grader, blir det mindre rensing av NOx fra bilene. I Statistisk sentralbyrås statistikk over gjennomsnittstemperatur i eksempelvis Oslo, har ikke en eneste av månedene en gjennomsnittstemperatur varmere enn 17 grader.

Britiske myndigheter har parallelt med tyske myndigheter testet bilene som er mest solgt i Storbritannia. De har ikke funnet jukseprogrammer av den typen Volkswagen hadde installert, men de finner NOx-utslipp som er mye høyere i den virkelige verden enn i laboratoriene. Og utslippene er veldig mye høyere i kaldt vær enn i varmt vær.

Langt fra utslippskravene

Myndighetene har siden den første utslipps-standarden ble introdusert i 1992, redusert NOx-grensen med over 90 prosent. Og det har gitt lavere NOx-utslipp. Så det er ikke sånn at det ikke har skjedd noe bra på utslippssiden de siste årene. Men disse sakene viser at forbedringene er mye mindre enn vi har trodd. Utslippene for Euro 6-bilene er over 70 prosent lavere enn for Euro 5-bilene.

VOLKSWAGEN-EMISSIONS/GERMANY-PROBE Transport Minister Dobrindt gives a statment to the media in Berlin

SKUFFET: Tysklands transportminister Alexander Dobrindt etter testingen som avslørte at 16 bilfabrikanter har jukset med utslippstallene.

Foto: FABRIZIO BENSCH / Reuters

Kravene har altså resultert i at industrien har gjort forbedringer, også målt i virkelige utslipp på veien. I perioden 2000–2014 har utslippsgrensene for NOx blitt redusert med 85 prosent. Den britiske undersøkelsen viser at utslippene fra bilene gikk ned med 40 prosent i samme periode.

Det må ha en konsekvens å lure både myndigheter og forbrukere så grundig som dette.

Utslippene går altså ned, men vi ser et enormt sprik mellom kravene som er satt på papiret, og hva som faktisk skjer i den virkelige verden. I britenes undersøkelse fant de at Euro 5-bilene hadde et gjennomsnittlig utslipp som lå fem ganger høyere ute enn i laboratoriene. For Euro 6-bilene lå utslippene fire og en halv gang høyere ute enn i laboratoriene. Vi snakker altså ikke om at bilene har litt høyere utslipp enn grenseverdien – det dreier seg om en mangedobling.

Må få konsekvenser

NAF jobber gjennom våre internasjonale søsterorganisasjoner for at denne typen juks skal få konsekvenser. Etter hvert som Volkswagen-bilene med jukseprogrammer får gjennomført sine reparasjoner, vil vi få testet bilene før og etter utbedring. Resultatet fra disse testene vil avgjøre hva vi vil anbefale våre medlemmer med slike biler å gjøre. I Norge er omtrent 150.000 forbrukere berørt, og vi merker oss med interesse at mange europeiske land vurderer rettsprosesser i disse sakene.

Vi mener også at det må ha en konsekvens å lure både myndigheter og forbrukere så grundig som dette. En restaurant som ikke innfrir Mattilsynets krav, kan kreves stengt. Firmaer som forurenser ulovlig, kan ilegges store bøter og krav om opprydning. Det vil være uhørt om bilprodusentene bare kan fortsette med ikke å innfri utslippskravene, med en stor unnskyldning til bileierne som et slags plaster på såret.

Følg debatten: Facebook og Twitter

Vi ville likt å høre norske politikere heve stemmen i debatten om hvordan bilene skal testes og hva som skal være konsekvensene av at det jukses.

USA straffer

Volkswagen-saken har kommet mye lenger i USA enn i Europa. Den startet riktignok der først. Men den ble også langt mer dramatisk der, fordi biler som ikke holder utslippskravene ikke tillates solgt på det amerikanske markedet. Det er altså en absolutt sammenheng mellom kravene som stilles til produktene, og hva som selges på markedet.

Det synes NAF er en svært god idé. Vi skal jobbe i våre kanaler for å hjelpe forbrukerne som utsettes for juks fra bilprodusentene. Samtidig forventer vi at også politikerne stiller produsentene til ansvar for å ha ført folk bak lyset.

Vi ville likt å høre norske politikere heve stemmen i debatten om hvordan bilene skal testes og hva som skal være konsekvensene av at det jukses med utslipp. Ikke bare lene seg på det andre land sier i Brussel. Er det nok at produsentene straffes med å betale høyere avgift når det viser seg at utslippene er for høye?

Norge bør kanskje gjøre som amerikanske myndigheter og gi bøter ved bevisst juksing.