Hopp til innhold
Kronikk

Ignorer provokasjonene

Muslimer bør ignorere provokasjoner som de fra Sara Azmeh Rasmussen. Men de har absolutt en grunn til å kritisere konseptet om ytringsfrihet i Vesten, skriver islamkommentator Usman Rana.

Sarah Azmeh Rasmussen, den int. kvinnedagen 2009.

Sarah Azmeh Rasmussen publiserte i helgen en Muhammed-karikatur på sin blogg. Her er hun fotografert i det hun tenner på en hijab på kvinnedagen 8. mars i 2009.

Foto: Cornelius Poppe / Scanpix

I etterkant av debatten rundt filmen «Innocence of Muslims» har vi sett diverse redaktører for blekker i europeiske land tre frem rakrygget og lansert det de oppfatter som det fremste vitnesbyrdet på den ubesudlede vestlige ytringsfrihet: karikaturer av den islamske profeten Muhammed.

Sist ute i denne øvelsen er den syrisk-norske forfatteren Sarah Azmeh Rasmussen som i Dagbladet grunngir sin karikatur med at hun «håper man ser at dette er et forsvar for ytringsfriheten».

Fallitterklæring

Det må være en fallitterklæring at obskøniteter, velkalkulerte provokasjoner og hån er blitt symbolene for vår vestlige ytringsfrihet. Det er noe bisart at den prinsipielle støtten til slike ekstreme og respektløse uttrykk for ytringsfriheten er lakmustesten på om man er for ytringsfrihet eller ikke.

Det må være en fallitterklæring at obskøniteter, velkalkulerte provokasjoner og hån er blitt symbolene for vår vestlige ytringsfrihet.

Usman Rana, islamkommentator

Kappløpet i å karikere den islamske profeten er en underkjennelse av ytringsfrihetens reelle helter og portvoktere – som Rosa Parks, russiske Anna Politkovskaja og den amerikanske artisten Lupe Fiasco.

FØLG DEBATTEN: Ytring på Facebook

Muslimer tar ukritisk rollen de blir tildelt

Deler av årsaken til at karikaturdebatten vender tilbake, er mange muslimers reaksjonsmåte. Drapet på den amerikanske ambassadøren til Libya, andre voldelige protester og hyllesten av Osama bin Laden utenfor den amerikanske ambassaden i Oslo er med på å holde saken i live. En del muslimer tar ukritisk den rollen de får tildelt i historien om hvordan vårt sekulære og moderne Vesten skal krenke og provosere muslimene slik at de sekulariseres og liberaliseres.

Mange muslimers respons på den famøse amerikanskproduserte filmen var uriktig, sett fra et islamsk ståsted.

Usman Rana, islamkommentator

En av verdens fremste islamske teologer, syriske Shaykh Mohammad Al-Yaqoubi som stammer direkte fra profeten Muhammed, er en kritiker av at muslimer tar denne rollen.

Al-Yaqoubi har studenter verden over, og har betydelig definisjonsmakt blant vestlige muslimer. Han var på norgesbesøk i helgen og snakket om hvordan muslimer i tråd med islam bør forsvare profeten Muhammed mot spott.

LES OGSÅ: Nei til bønnerom i norske skoler

Uriktig reaksjon

Al-Yaqoubi, som også er blitt en ledende opposisjonell og demokratiforkjemper i Syria, var tydelig på at mange muslimers respons på den famøse amerikanskproduserte filmen var uriktig, sett fra et islamsk ståsted. Han slo fast at muslimene som stod bak voldelige protester beviste at de ikke følger profeten Muhammeds karakter, og viste til at dagens muslimer kan hente mye lærdom fra hvordan profeten selv reagerte på hets. Han advarte mot å tro at profeten ikke er blitt hånet før i disse dager. Han berettet også at profeten i sin tid viste stor respekt for ambassadører, også fra fiendtlig hold og forbød angrep på dem. Også den islamfiendtlige falske profeten Musaylimahs ambassadører fikk ivaretatt sin sikkerhet.

Hans konkrete råd for hvordan unge, norske muslimer kan svare på hets mot sin religion og profet, er å demonstrere barmhjertighet. For øvrig slo Al-Yaqoubi fast at om man ønsker å vise sin kjærlighet til profeten Muhammed, er man nødt til å vise sine medmennesker kjærlighet, uavhengig av deres bakgrunn.

Interessant nok viste han også generell skepsis til at muslimer i det hele tatt trenger å demonstrere, og la til at muslimer heller bør bruke sin ytringsfrihet til å delta i media, skrive artikler og lage filmer for å besvare harselas mot islam og profeten.

FØLG DEBATTEN: Ytring på Twitter

"Ytringsfrihet" kan absolutt kritiseres

Muslimer har absolutt en grunn til å kritisere og diskutere konseptet om ytringsfrihet i Vesten.

Først og fremst fordi den vestlige holdningen til ytringsfrihet for mange muslimer virker annerledes i møte med muslimer enn med andre grupper. Ting taler for at ytringsfriheten blir fremstilt som mer absolutt når den berører islam.

Muslimer har absolutt en grunn til å kritisere og diskutere konseptet om ytringsfrihet i Vesten.

Usman Rana, islamkommentator

I Frankrike, der sekularisme i praksis defineres som ateisme, ble en klesreklame forbudt av fransk rett i 2005 da den ble oppfattet som støtende av katolikker. Myndighetene i italienske Milan forbød den på eget initiativ. I Danmark gikk Forsvaret rettens vei for å forby en bok om danske soldater i Afghanistan med det argument at boken kunne være en fare for rikets sikkerhet.

Den amerikanske teologen Hamza Yusuf fikk frem dobbeltmoralen i omgangen med ytringsfrihet under debatten om «Innocence of Muslims»-filmen ved å tvitre at «Paris Hilton må be om unnskyldning for å fornærme homofile, men å fornærme muslimer er «den amerikanske verdien ytringsfrihet», og må forsvares.»

LES OGSÅ: Betaler Norge for Israels okkupasjon?

Lite troverdige påstander

Ikke minst peker den amerikanske forskeren Matt Rojansky på at ordinær islamsk praksis som islamske hodeplagg er forbudt i flere europeiske land. Sveits har til og med et minaretsforbud, og mange europeiske land ville fått et lignende forbud om de praktiserte direkte demokrati. Dermed blir ropene om absoluttering av ytringsfrihet lite troverdig.

Det er sentralt at muslimene følger Al-Yaqoubis islamske kjærlighetsbudskap.

De må ikke ta rollen de blir gitt i filmen regissert av enten ytringsfrihetsfanatikere som Sara Azmeh Rasmussen, antimuslimske provokatører eller muslimske ekstremister. Kanskje vil denne filmen da miste både regissører og tilskuere.