Togavsporingen i Vestfold skjedde 15. februar. Fem ansatte som var om bord i toget ble sendt til sykehus. Ingen omkom i ulykken, men toget ble totalskadet.
Statens havarikommisjon fastslo etter avsporingen at det ikke var teknisk feil med toget, togets konstruksjon, togsporer eller konstruksjon av togsporer etter avsporingen.
En av lokførerne var opptatt med flere andre ting like før toget sporet av.
– De to lokførerne måtte gjøre en rekke ting samtidig som de kjørte toget. Blant annet snakket den ene lokføreren i mobiltelefonen med togledersentralen. Oppmerksomheten ble ledet til mye annet, sier persontogdirektør Tom Ingulstad i NSB til VG.
- Les også:
- Les også:
Artikkelen fortsetter under bildet.
Tilbake på jobb etter ulykken
Lokføreren som snakket i mobiltelefonen satt ikke fysisk bak spakene, men skal etter det VG Nett kjenner til ha vært ansvarlig for fremføringen av toget.
De to lokførerne jobber til vanlig ikke med kjøring av tog, men som en støttefunksjon for NSBs lokførere.
– De to lokførerne er nå tilbake i sine ordinære jobber hvor de ikke kjører tog, men jobber med brukerstøtte på det driftsoperative senteret vårt, sier Ingulstad.
- Les også:
– Foregikk mye i førerhuset
Etter ulykken ble det kjent at toget hadde kjørt 65 kilometer for fort på strekningen da avsporingen skjedde.
Beskjeder hit og dit, kommunikasjon med ulike sentraler, samtidig som man testet et nytt informasjonssystem for passasjerer skal ha ført til at lokføreren overså skiltet som fortalte han at fartsgrensen ble redusert fra 130 til 70 kilometer i timen.
I tillegg er det fra før av kjent at et advarselskilt nummer to manglet på stedet.