– Å lære mens man har det gøy, det er det viktigste for oss, sier Peter Vesterbacka, markedssjef i Rovio.
Han er blant dem som deltar på utdanningskonferansen Oslo Education Summit der statsledere, organisasjoner og næringslivet diskuterer hvordan de kan nå frem til 59 millioner av verdens barn som fortsatt ikke går på skole.
Utdanningskrisen
Vesterbacka mener elektroniske lærespill kan være med å hjelpe på utdanningskrisen. Selskapet hans har utviklet spillet Angry Birds Space i samarbeid med NASA.
– Det hele startet med en twitter-melding faktisk. Det var en i NASA som tvitret om at det hadde vært morsomt hvis vi noen gang fant griser i verdensrommet, forteller Vesterbacka.
Det resulterte i et samarbeid med den amerikanske romfartsetaten. Angry Birds Space er blitt lastet ned tre milliarder ganger og er blitt en av de mest populære dataspillene i Angry Birds-serien. Mens man skyter de animerte fuglene ut i verdensrommet lærer man om solsystemet og hvordan det fungerer.
– Visste du at Pluto ikke er en planet eller at Merkur har rynker? Det er noen av tingene du kan lære underveis i spillet. Man får også vite hvilke planeter som er varmest i solsystemet, sier Vesterbacka.
- Les også:
– Flere må bidra
Selskapet Rovio samarbeider med organisasjonen «A world at School» som har som mål å sikre utdanning for barn i utviklingsland.
Vesterbacka håper flere fra næringslivet og underholdningsbransjen engasjerer seg for utdanningssaken og bruker teknologien til utdanningsformål.
– Det er viktig at vi i næringslivet tar ansvar for å komme med enkle og engasjerende IT-løsninger. Hvis vi kan klare å få til tre milliarder nedlastinger av dette spillet hvor vanskelig kan det være å få 59 millioner barn på skolen, mener Vesterbacka.
Markedssjefen blir ofte spurt hvorfor fuglene i spillet hans er så sinna.
– Idag tror jeg svaret er at de er sure for den urettferdigheten de 59 millioner barna uten utdanning blir utsatt for, smiler Vesterbacka.
- Les mer om utdanning og skole: Skole og utdanning