– Hvis flyet er der Hugin søker, så finner Hugin flyet, sier Bjørn Jalving, divisjonsdirektør i Kongsberg Maritime, selvsikkert.
Det knyttes høye forventninger til den avanserte undervannsdronen Hugin, som skal brukes i søk i Indiahavet etter passasjerflyet til Malaysia Airlines, som forsvant på mystisk vis 8. mars i fjor med 227 passasjerer om bord.
Søket etter Malaysia Airlines-flyet har foregått med fly og skip og ulikt undervannsutstyr, men så lang er ingenting funnet.
Allerede i gang med søk
– Vi har drevet med dette siden 1999. Alle store, dype oljefelt i verden er kartlagt med Hugin. Dette er den beste undervannsfarkosten for undervannskartlegging i verden, hevder Jalving.
Roboten skal allerede være i gang med det første dykket etter flyvraket.
Hugin søker i stor hastighet, og har kapasitet til å undersøke 4000 m² i sekundet. Metoden den bruker går ut på å sende ut lyd og analysere ekkoet for å skaffe seg opplysninger om hva som befinner seg under havoverflaten.
Det er konstruksjonen av lydutstyret som er kjernen i aktiviteten ved fabrikken i Horten. Patentet beskyttes godt på grunn av mange forretningshemmeligheter som er skjult i de ulike delene av roboten.
- Les også: Siden 1948 har 86 fly forsvunnet