Hopp til innhold

Negativ hotellanmeldelse ble straffet med bot

LONDON (NRK): Et par som skrev en negativ internett-anmeldelse om hotellet de hadde overnattet på i Blackpool, fikk trukket over 1.000 kroner ekstra fra kredittkortet sitt som straff. Hotellet sier det var ren rutine når de får negative anmeldelser.

Skjermdump av Tripadvisors side

Skjermdump av Tripadvisors side for Broadway Hotel i Blackpool.

Foto: Faksimile

Å skrive anmeldelser fra hotellopphold, restaurantbesøk og andre fritidsaktiviteter på forskjellige reisenettsteder, er for lengst blitt vanlig hos mange. Både de hyggelige opplevelser, og de andre.

Men da Tony og Jan Jenkinson fra Whitehaven i Nordvest-England skrev en negativ anmeldelse etter en natt på Broadway Hotel i Blackpool, fikk de seg en smekk på pungen.

Paret beskrev hotellet som et «råttent, stinkende hotell» på reisenettstedet Tripadvisor, og ble belønnet med et ekstra trekk på 100 engelske pund på kredittkortet sitt fra hotellet, skriver avisen The Daily Telegraph.

Da de kontaktet hotellsjefen for en forklaring, fikk de vite at det var rutine å belaste gjester som la igjen dårlig nettanmeldelser et maksimumsbeløp på £100 per gang. Han kalte det anti-dårlig-anmeldelser-politikk.

Trolig lovbrudd

Paret var neppe særlig mer begeistret for det ekstra trekket enn selve oppholdet, og klaget derfor videre til det lokale handelstilsynet, Trading Standards North.

Der fikk de til svar at de aldri hørt om lignende før, og mener hotellet kan ha gått for langt i å forsøke å hindre dårlig anmeldelser på reisenettsteder.

Saken er sendt videre til handelstilsynet for landsdelen, Cumbria County Council's Trading Standards, som har sendt klagen videre for etterforskning.

En talsmann sier til avisen at han anser det som et angrep på ytringsfriheten. Han mener paret kun ga sin ærlige mening etter oppholdet, og fikk en ekstraregning på £100 som straff.

En talsmann for hotellet sier til The Daily Telegraph at sjefen ikke var tilgjengelig for kommentar om saken, men at han ikke kjente til at det var rutine å bøtelegge gjester for negative anmeldelser.

Lite populært hotell

Dersom det ER rutine, har i så fall hotellet tjent godt på dette. Da NRK søkte opp hotellet på Tripadvisor, var det en stor overvekt av negative kommentarer.

Til sammen 259 personer hadde valgt å anmeldelse hotellet på reisenettstedet. Anmeldelsen rangeres i fem kategorier, og fordelte seg slik «Ypperlig» (17 stk.), «Svært Bra» (35 stk.), «Gjennomsnittlig» (33 stk.), «Dårlig» (24 stk.) og «Forferdelig»…. (150 stk.!).

Gjester omtalte hotellet som «grusomt», «skittent», «uvennlig ansatte», «illeluktende» osv. En gjest sier han heller ville bodd på Bate's Motel fra Hitchcocks «Psycho» enn på Broadway Hotel.

Kun 17 personer ga hotellet høyeste rangeringer. En gjest som besøkte hotellet for fire uker siden skriver at han hadde lest de dårlig anmeldelsene på forhånd, og vurderte å kansellere bestillingen.

Familien reiste likevel, og han meldte tilbake om et svært positivt opphold. Så må man tilbake til april for å finne nestemann som var fornøyd.

Paret har kontaktet kredittkort-selskapet sitt for å få tilbake de 100 pundene.
Skulle det likevel friste med et helgeopphold, koster det kun 34 pund for en overnatting fra lørdag til søndag.

Frokost er inkludert, skjønt en som anmeldte stedet for to dager siden omtalte den som «grusom».

Flyfoto av Blackpool

SISTE NYTT

Siste nytt