Mange av de omkomne måtte gravlegges uten å være identifisert. Mer enn 600 mennesker har mistet livet i løpet av fem dager med blodige sammenstøt mellom hinduer og muslimer.
Muslimer må selv grave ut graver til sine døde i Ahmadabad(foto:Aman Sharma/ap/scanpix)
Myndighetene i Gujarat, som ligger vest i India, sa de ikke hadde noe annet valg enn å ty til massegraver. De fleste dødsofrene var muslimer, som ble drept i hevnaksjoner etter den påsatte brannen om bord i et tog 27. februar.
Toget var på vei fra den nordindiske byen Ayodha med hinduer som hadde deltatt i demonstrasjoner for bygging av et hindutempel.
Påsatt
Toget ble satt i brann av en muslimsk mobb, og 58 hinduer mistet livet. Tragedien utløste en fem dager lang voldsorgie, men siden helgen har situasjonen i Gujarats økonomiske sentrum Ahmedabad og andre større byer i delstaten vært rolig.
Tungt væpnede soldater patruljerte i gatene i Ahmedabad onsdag. Gujarats førsteminister Narendra Modi beskriver togmassakren som et planlagt terrorangrep gjennomført i flere trinn, og har beordret full juridisk gransking av episoden.
Den internasjonale Røde Kors-komiteen ICRC er bekymret for 30.000 hjemløse som holder til i provisoriske mottak.
-Selv om situasjonen nå er rolig, vet vi ikke hvem som har ansvaret for eller tar seg av disse menneskene, sier ICRC-talsmannen Patrick Fuller.
Opptøyene har kostet over 600 mennesker livet og gjort over 30.000 hjemløse.
Økonomien
Voldsbølgen i Gujarat har ikke bare kostet India dyrt i menneskelig forstand. Den er også et hardt slag for økonomien i en delstat som allerede kjempet med ettervirkningene etter en langvarig tørkeperiode og et katastrofalt jordskjelv i januar i fjor.
Økonomien i Gujarat lider et tap på rundt tre milliarder rupi (kroner) per dag.
- Vi så tegn til bedring etter jordskjelvet og tørken, men urolighetene har vært et dødelig slag mot gjenreisingen, og håpet er knust, sier næringslivstalsmannen R. P. Gupta.
Ødeleggelsene har rammet livsviktige industrigrener som petrokjemi og tekstiler, som verken fikk varer inn eller ut, fordi de fleste veiene var stengt. Industrien lider nå under akutt mangel på drivstoff, og mange ansatte tør dessuten rett og slett ikke gå på jobben.