Hopp til innhold

Fly til New York på en time med nytt superfly

Den europeiske flyprodusenten Airbus planlegger et nytt superfly som kalles «Sønnen til Concorde». Ifølge Skynews vil det kunne frakte passasjerer fra London til New York på bare en time.

Concorde-flyet i sin storhetstid

ETTERFØLGER: Concorde-flyet i sin storhetstid – nå kommer det trolig en ny versjon.

Foto: ALAIN JOCARD / AFP

Airbus har sendt inn prosjektet til amerikanske patentmyndigheter, derfor har det nå blitt offentlig kjent hva flyprodusenten arbeider med.

Det kan nok ta flere tiår før det nye superflyet kommer i lufta, men det er svært fascinerende vyer som presenteres.

Skisse av Airbus sitt nye fly

FØRSTE SKISSE: Slik regner Airbus med at det nye superflyet kommer til å bli.

Nye motorer

Det nye flyet får bare plass til om lag 20 passasjerer, og det skal fly mer enn 100 000 fot over bakken, altså mer enn tre ganger høyere enn vanlige passasjerfly flyr i dag.

Det skal drives av tre forskjellige typer motorer, skriver The Telegraph. Den ene er en vanlig jetmotor, den andre en rakettmotor, og den tredje kalles «ramjet». Den brukes bare ved de høyeste hastighetene.

Da er farten så stor at det ikke trengs turbiner til å presse lufta sammen i motoren.

Selve farten er nok til å komprimere lufta, ifølge Wikipedia.

Hastighet over 4000 km/t

Inni en Concorde

EKSKLUSIVT: Slik så det ut inne i en Concorde, passasjerer i det nye superflyet vil bare trenge en time for å krysse Atlanterhavet.

Foto: TIMOTHY E BLACK / Ap

Reisen fra London til New York skal etter planen bare ta en time.

Det betyr at toppfarten kommer til å ligge over 4000 km/t, altså mer enn fire ganger hastigheten til dagens passasjerfly.

Noe av forretningsideen er at passasjerene kan reise fram og tilbake mellom Europa og USA i løpet av en dag.

Det finnes ingen antydning om hva billettprisen kan komme til å ligge på, men ifølge Airbus sikter man seg inn mot såkalte VIP-kunder.

Concorde-flyets skjebne

Ulykke med Concorde i juli 2000.

SLUTT PÅ ÆRA: Ulykken med en Concorde utenfor Paris i juli 2000 betydde slutten for overlydsflyet.

Foto: JOACHIM BERTRAND/SECURITE CIVILE / AFP

Det eneste overlydsflyet som har vært i kommersiell drift, var Concorde.

Det ble satt i drift i 1976 og fraktet celebriteter over Atlanterhavet fram til 2003.

Det var ingen stor kommersiell suksess, og flyets epoke var over da en Concorde styrtet utenfor Paris i juli 2000.

Men nå sørger altså Airbus for at drømmen om flyreiser i ufattelige hastigheter lever videre.

Les også: Hadde titanbiten skylden?

Les også: Ingen britiske eller franske Concorde-fly i trafikk

Lydmur-smell

Et av hovedproblemene for Concorde var at det kom et svært kraftig smell når det gikk gjennom lydmuren. Det førte til at flyet måtte redusere farten når det var over land, og reisetiden ble lenger enn den kunne vært.

Nå hevder Airbus at dette problemet er kraftig redusert. De tekniske detaljene er ikke offentliggjort, men noe av forklaringen skal være at flyet svært raskt når en veldig stor høyde.

SISTE NYTT

Siste nytt