Hopp til innhold

Frigir Air-France-pilotenes siste ord

Air France-pilotenes desperate forsøk på å avverge flystyrten som tok livet av 228 mennesker i 2009 ble fanget opp av den svarte boksen. Nå er hele samtalen frigitt.

«Hva skal vi gjøre? Jeg har ikke kontroll over flyet i det hele tatt,» sier piloten kort tid før Air France 447 styrter i Atlanterhavet utenfor Brasil 1. juni 2009.

Flyet var på vei fra Rio de Janeiro til Paris, men endte opp som en av de verste flyulykkene i nyere tid.

Taleregistratoren og ferdskriveren fra ulykkesflyet ble funnet intakte i mai i år, og en måned senere ble leteaksjonen etter de omkomne avsluttet etter at 104 mennesker var hentet opp fra 4000 meters dyp.

Les: 75 hentet opp fra Air France-vraket

Totalt mistet 228 passasjerer livet, blant dem tre nordmenn og en elleve år gammel gutt med norsk og britisk statsborgerskap.

Uerfarne piloter

Etterforskerne mener pilotene gjorde flere alvorlige feil da flyet mistet høyde, og hevder de manglet den nødvendige treningen som trengs for å håndtere sensorfeil.

Ifølge Daily Telegraph var flyets kaptein, Marc Dubois, på en rutinemessig pause da alarmen gikk.

De to pilotene som satt ved spakene hadde mye mindre erfaring enn kapteinen, og da Airbus-flyet havnet i en tropisk storm over Atlanterhavet mistet de kontrollen.

«Hva tror du? Hva tror du? Hva skal vi gjøre?» sier den ene piloten på båndet som ble frigitt mandag.

«Jeg har ikke kontroll over flyet, jeg har ikke kontroll i det hele tatt,» sier den andre mens alarmen går for sjette gang på to minutter.

Les: Fann svart boks frå Air France-fly

«Jeg vet ikke hva som skjer»

Fransk båt henter opp skrot fra Air France-fly

En fransk båt henter opp vrakgods fra Air France-flyet.

Foto: Marine Nationale French Navy / AP

En av pilotene banner i frustrasjon mens de venter på at Dubois skal komme tilbake til cockpiten. Da hadde flyets fartssensorer sluttet å virke, og flyet var på vei ned.

«Jeg vet ikke hva som skjer, jeg får ikke vertikal fart,» sier en av pilotene.

Mens flyet stuper 11.000 meter ned mot havoverflaten går samtalen over i korte, panikkartede spørsmål:

«Hva er høyden?»

«Hva mener du med det?»

«Ja ja ja, jeg går ned, ikke sant?»

Piloten får beskjed av kapteinen om å dra flyet opp, og de siste ordene kommer fra kaptein Marc Dubois:

«Ti graders helling.»

Saksøkte Airbus

Siste registering fra ferdskriveren viser at flyet falt i en hastighet på 3 325 meter per minutt. Nesen sto 16,2 grader opp, og flyet lå 5,3 grader mot venstre.

Etter ulykken hevdet Air France at pilotene ble forvirret av signalene fra flyet, mens produsenten Airbus mente at flyet fungerte som normalt.

Flyprodusenten Airbus er under etterforskning for uaktsomt drap etter ulykken, og Air France hevder at ansvaret for ulykken ikke ligger hos noen av hovedaktørene.

En gruppe etterlatte saksøkte både Airbus og flere delprodusenter, mens Air France besluttet å betale erstatninger til de pårørende.

Kristian Berg Andersen, Karsten Moholt og Karsten Aleksander Moholt

Kristian Berg Andersen, Karsten Moholt og Karsten Aleksander Moholt var om bord i flyet.

Foto: easa.com/Skipsrevyen/Øyvind Hagen, StatoilHydro

SISTE NYTT

Siste nytt