Hopp til innhold

I natt åpner 14 bomstasjoner i Trondheim

Natt til mandag åpner 14 nye bomstasjoner i Trondheim. Ikke alle er like fornøyde med det.

Bomstasjoner i Trondheim

14 nye bomstasjoner åpner i Trondheim ved midnatt. Til glede – og fortvilelse.

Foto: Trondheim kommune/google

– Det jeg reagerer aller mest på er urettferdigheten i dette for randkommunene rundt Trondheim, sier Knut Victor Eklund.

Eklund bor i Malvik og mener både innbyggere i Malvik og Melhus allerede har vært med å finansiere veiprosjekter i Trondheim i rikelig monn.

– Vi har betalt bompenger i årevis. Det er greit. Men å gjøre det enda dyrere og å sette opp enda flere bomstasjoner, er helt hull i hodet, sier Eklund.

Ingen medbestemmelse

Ved midnatt natt til mandag åpner 14 nye bompunkter i Trondheim.

De fleste er en del av Miljøpakken og kommer i tillegg til de som står i dag.

Det kommer også to bommer for å finansiere ny fylkesveg 704 i Klæbu, disse er ikke en del av Miljøpakken.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Ny bomstasjon i Trondheim

Denne bomstasjonen på Leangen i Trondheim står klar til å samle inn penger fra midnatt.

Foto: Rune Kjær Valberg

De nye punktene omkranser store deler av Trondheim sentrum, og Trondheim kommune opplyser på sine hjemmesider at det er rabattordninger hvis du passerer gjennom bommene innenfor én time.

«Innenfor snittene kan du kjøre i så mange bomstasjoner du vil (også samme bompunkt) og i begge retninger innen en time. Hvis du kjører til butikken og tilbake igjen innen en time, betaler du bare for første passering.» Står det på kommunens hjemmeside.

Det mener Eklund betyr lite for dem som ikke bor i Trondheim kommune.

– Plasseringen av bommene og prosessen med å innføre de viser hvor liten grad av medbestemmelse som har vært underveis for oss som forholder oss til Trondheim men ikke bor der. Hva hjelper det oss som bor i Malvik at det er rabatter hvis du passerer flere av bommene i Trondheim innenfor én time?

Vil boikotte Trondheim

Eklund mener problemet er stort for mange av nabokommunene.

–Hvis vi for eksempel skal vil Orkanger eller Melhus så må vi betale på Væretrøa for å komme oss videre, i tillegg til på Klett. Også de som bor i Orkanger betaler dyrt i bommer. Det er dyrt å være nabo til Trondheim, sier Eklund

Han mener det kan være like greit med en boikott av nabokommunen.

– Vi har passert bommer inn og ut av Trondheim i flere år. Det blir håpløst å reise fra Malvik til Trondheim uten at det koster for mye, slik det legges opp nå. Jeg oppfordrer folk til å boikotte Trondheim og heller handle lokalt, sier Eklund.

Til avisa Malvikbladet sier Eklund at han allerede bruker 4 – 6000 kroner i året på bomavgift.

Halvparten av inntektene fra bomstasjonene skal brukes på nye vegprosjekt, mens den andre halvparten skal brukes til tiltak innenfor miljøpakken, som for eksempel bedre kollektivtilbud og miljøtiltak for myke trafikanter.