Hopp til innhold

Telemarkinger skal overbevise ministeren

Ingenting skal være uprøvd i kampen om å få det nye veiselskapet.

Jobber for Telemark

STÅR PÅ FOR TELEMARK: (foran fra høyre) porsgrunnsordfører Øystein Beyer, Hanne Gro Haugland fra Vekst i Grenland, kragerøordfører Kåre Preben Hegland, fylkespolitiker Kristian Espeland (KrF), fylkesordfører Terje Riis-Johansen, (bak) Bjørg Wethal, rådgiver i Asplan Viak og Tom Egil Flata fra LO Grenland.

Foto: Marie Roksund / NRK

Telemarkinger drar gjerne langt for å få det de ønsker seg. Oslo er et opplagt mål når det er snakk om å vise interessa for det nye, statlige veiselskapet. Det handler om kanskje 500 arbeidsplasser og muligheten til å planlegge og bygge nye, store veiprosjekt.

Fylkesordfører Terje Riis-Johansen (Sp) snakker varmt om hva Grenland og Kragerø kan by på, eller Stor-Grenland som han kaller det. Det holder ikke å snakke om det i hjemfylket. I dag dro han og flere andre politikere til Stortinget for å forklare hvorfor Telemark er et naturlig valg for et framtidig veiselskap. Han vet like godt som mange andre, at flere fylker kniver om dette.

– Nå har jeg en god følelse, sier Riis-Johansen etter en travel formiddag. Han har fortalt om kompetansen som finnes i Telemark, om dyktige folk som vet å levere til en god pris og til fastsatt tid. Fylket har også eiendommer som passer til en slik etablering, i tillegg til nye veier og ny jernbane som etter hvert skal gi bedre kommunikasjonsmuligheter til og fra Grenland.

Ingen intern konkurranse

Stortingsrepresentant Solveig Sundbø Abrahamsen (H) var veldig fornøyd etter presentasjonen av hva Telemark hadde å by på. Flere av stortingskollegaene i Transportkomiteen hadde fått med seg dette.

– Jeg krysser fingrene for at Telemark har lagt inn en veldig god søknad til samferdselsministeren, sier høyrepolitikeren fra Seljord.

Hun peker på hvor viktig det er at delegasjonen er samstemt. Budskapet er at det ikke betyr noe hvor veiselskapet skal ligge i fylket, men at det skal ligge der. Konkurransen står ikke mellom Porsgrunn, Skien, Bamble eller Kragerø, men mellom Telemark og andre fylker.

Regjeringa har satt av 130 milliarder kroner til veiselskapet «Nye veier». Det er ikke kjent når beslutninga blir offentliggjort. Fristen for å melde på aktuelle steder gikk ut 10. juni.

Terje Riis-Johansen selger inn Telemark som plass for framtidas nye, statlige veiselskap.

Terje Riis-Johansen viser fram argumentene for å legge veiselskapet til Telemark (Video: Marie Roksund)